
nie ma cie na mojej liscie kontkatow przedstaw itp.
Jak to zrobic ??

--- 1) transmisja, format wszystkich pakietów -----------------------------
w przeciwieństwie do zabawek typu icq, g*du-g*du korzysta z protokołu tcp.
każdy pakiet zawiera dwa stałe pola:
        struct gg_header {
      int type;      /* typ pakietu */
      int length;      /* długość reszty pakietu */
   };
dla ułatwienia przyjmuję następujące długości zmiennych: sizeof(char) = 1,
sizeof(short) = 2, sizeof(int) = 4. oczywiście wszystkie liczby są zgodnie
z intelowym endianem. zakładam też, że wszystkie zmienne są bez znaku. nie
chce mi się wszędzie pisać `unsigned'.
pola, co do których znaczenia nie mam pewności, lub w ogóle nie mam pojęcia,
skąd się tam wzięły, oznaczam `dunno'.
--- 2) zanim się połączymy -------------------------------------------------
żeby wiedzieć, z jakim serwerem mamy się połączyć, należy poudawać przez
chwilę Internet Explorera, połączyć się z hostem `appmsg.gadu-gadu.pl'.
        GET /appsvc/appmsg.asp?fmnumber= HTTP/1.0
   Host: appmsg.gadu-gadu.pl
   User-Agent: Mozilla/4.7 [en] (Win98; I)
   Pragma: no-cache
oryginalny klient może wysłać jeden z podanych identyfikatorów przeglądarki:
   Mozilla/4.04 [en] (Win95; I; Nav)
   Mozilla/4.7 [en] (Win98; I)
   Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 5.0; Windows NT; DigExt)
   Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 5.0; Windows NT)
   Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 5.0; Windows 98; DigExt)
   Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 5.0; Windows 98)
nowsze wersje klienta do zapytania dodają również `version=...' opisujące,
z jakim klientem serwer ma do czynienia. jednak ze względu na możliwe
różnice w protokole, lepiej pomijać ten parametr i uwagać GG 4.0. w każdym
razie na to zapytanie serwer powinien odpowiedzieć:
   HTTP/1.0 200 OK
   
   0 1 0 217.17.33.21:8074 217.17.33.21 217.17.33.21
co to oznacza? nie mam pojęcia ;) wygląda na to, że cały g*du-g*du jest
przemyślany i w przyszłości będzie można używać różnych serwerów do różnych
rzeczy, typu szukanie, obsługa klientów itd. póki co, łączyć się trzeba na
pierwszy adres (tak, ten z portem).
--- 3) logowanie się -------------------------------------------------------
po połączeniu się portem 8074 serwera g*du-g*du, dostajemy pakiet typu 0x0001,
który na potrzeby tego dokumentu nazwiemy:
   #define GG_WELCOME 0x0001
reszta pakietu zawiera liczbę, na podstawie której liczony jest hash z hasła
klienta:
   struct gg_welcome {
      int key;      /* klucz szyfrowania hasła */
   };
   
kiedy mamy już tą wartość możemy odesłać pakiet logowania
   #define GG_LOGIN 0x000c
musimy podać kilka informacji:
   struct gg_login {
      int uin;      /* twój numerek */
      int hash;      /* hash hasła */
      int status;      /* status na dzień dobry */
      int dunno1;      /* == 0x0b */
      int local_ip;      /* mój adres ip */
      short local_port;   /* port, na którym słucham */
   };
jak obliczyć hash hasła? hmm... nic prostszego. do każdej literki hasła
dodaje się jedynkę, mnoży wszystko razem, a potem przez liczbę podaną przez
serwer. 
   for (hash = 1; *passwd; passwd++)
      hash *= (*passwd) + 1;
zrozumiałe, racja? jeśli wszystko się powiedzie, dostaniemy w odpowiedzi
pakiet typu
   #define GG_LOGIN_OK 0x0003
z polem header->length = 0, lub pakiet
   
   #define GG_LOGIN_FAILED 0x0009
--- 4) zmiana statusu -----------------------------------------------------
g*du-g*du przewiduje trzy stany klienta, które zmieniamy pakietem
   #define GG_NEW_STATUS 0x0002
   #define GG_STATUS_NOT_AVAIL 0x0001   /* rozłączony */
   #define GG_STATUS_AVAIL 0x0002      /* dostępny */
   #define GG_STATUS_BUSY 0x0003      /* zajęty */
   #define GG_STATUS_INVISIBLE 0x0014   /* niewidoczny */
   #define GG_STATUS_FRIENDS_MASK 0x8000   /* tylko dla przyjaciół */
   
   struct gg_new_status {
      int status;         /* na jaki zmienić? */
   }
należy pamiętać, żeby przed rozłączeniem się z serwerem należy zmienić
stan na GG_STATUS_NOT_AVAIL. jeśli ma być widoczny tylko dla przyjaciół,
należy dodać GG_STATUS_FRIENDS do normalnej wartości stanu.
--- 5) ludzie przychodzą, ludzie odchodzą ---------------------------------
zaraz po zalogowaniu możemy wysłać serwerowi listę ludzików w naszej liście
kontaktów, żeby dowiedzieć się, czy są w tej chwili dostępni. pakiet zawiera
dowolną ilość struktur gg_notify:
   #define GG_NOTIFY 0x0010
   
   struct gg_notify {
      int uin;      /* numerek danej osoby */
      char dunno1;      /* == 3 */
   };
   
jeśli ktoś jest, serwer odpowie pakietem zawierającym jedną lub więcej
struktur gg_notify_reply:
   #define GG_NOTIFY_REPLY 0x000c   /* tak, to samo co GG_LOGIN */
   
   struct gg_notify_reply {
      int uin;      /* numerek */
      int status;      /* status danej osoby */
      int remote_ip;      /* adres ip delikwenta */
      short remote_port;   /* port, na którym słucha klient */
      int dunno1;      /* == 0x0b */
      short dunno2;      /* znowu port? */
   };
jeśli klient nie obsługuje połączeń między klientami (np. g*du-g*du 3.x)
zamiast adresu ip jest 0, zamiast portu może być 0, 1, 2... nieważne ;)
w każdym razie, jeśli ktoś się pojawi w trakcie pracy, również zostanie
przysłany ten pakiet. proste? proste :)
żeby dodać kogoś do listy w trakcie pracy, trzeba wysłać niżej opisany
pakiet. jego format jest identyczny jak przy GG_NOTIFY.
   #define GG_ADD 0x000d
   
   struct gg_add {
      int uin;      /* numerek */
      char dunno1;      /* == 3 */
   };
jeśli ktoś opuści g*du-g*du lub zmieni stan, otrzymamy pakiet
   #define GG_STATUS 0x0002
   
   struct gg_status {
      int uin;      /* numerek */
      int status;      /* nowy stan */
   };
--- 6) wysyłanie wiadomości ------------------------------------------------
   
przejdźmy do sedna sprawy ;)
   #define GG_SEND_MSG 0x000b
   #define GG_CLASS_MSG 0x0004
   #define GG_CLASS_CHAT 0x0008
   struct gg_send_msg {
      int recipient;
      int seq;
      int class;
      char message[];
   };
wiadomo, odbiorca. numer sekwencyjny, który wykorzystujemy potem do
potwierdzenia. nie wykluczone, że w jakis sposób odróżnia się różne
rozmowy za pomocą części bajtów, ale raczej nie ma znaczenia. klasa
wiadomości pozwala odróżnić, czy wiadomość ma się pokazać w osobym
okienku czy jako kolejna linijka w okienku rozmowy. wygląda na to,
że to jakaś bitmapa, więc najlepiej olać inne bity niż 0x0f. (czasem
klienty wysyłają 0x04, czasem 0x24)
serwer po otrzymaniu wiadomości odsyła informację o tym. przy okazji
mówi, czy wiadomość dotarła do odbiorcy (status == GG_ACK_DELIVERED),
czy może jest offline i została zakolejkowana (GG_ACK_QUEUED):
   #define GG_SEND_MSG_ACK 0x0005
   
   #define GG_ACK_DELIVERED 0x0002
   #define GG_ACK_QUEUED 0x0003
   struct gg_send_msg_ack {
      int status;
      int recipient;
      int seq;
   };
numer sekwencyjny i adresat ten sam, co przy wysyłaniu.
--- 7) otrzymywanie wiadomości ---------------------------------------------
zbyt wiele wyjaśnień chyba nie trzeba. wiadomo od kogo. nieznane pola to
coś a'la numer sekwencyjny albo identyfikator okienka z rozmową albo nowe
dane dla setiathome. klasa wiadomości taka sama jak przy wysyłaniu:
   #define GG_RECV_MSG 0x000a
   
   struct gg_recv_msg {
      int sender;
      int dunno1;
      int dunno2;
      int class;
      char message[];
   };
--- 8) otrzymywanie wiadomości ---------------------------------------------
od czasu do czasu klient wysyła pakiet a'la ping do serwera i dostaje pustą
odpowiedź. ciężko stwierdzić, czy serwer wywala, jeśli nie dostanie pinga
przez jakiś czas, czy klient się rozłącza, jeśli serwer mu nie odpowie.
jakoś nie chce mi się sprawdzać ;)
   #define GG_PING 0x0008
   
   /* nie ma niczego */
   
   #define GG_PONG 0x0007
   
   /* nie ma niczego */
--- 9) podziękowania -------------------------------------------------------Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 40 gości