
- Na ciemnoniebiesko podałem dane bardzo niepewne. -
Proszę o pomoc w wyjaśnieniu poszczególnych parametrów karty. Jak najwięcej przydatnych informacji: Pare słów za co odpowiada + przykład z życia wzięty + jak wzrost lub spadek danego parametru odbije się w działaniu karty (co ogranicza ten parametr).
Ważne parametry karty:
Procesor graficzny (GPU) - "odpowiedzialny za generowanie obrazu w pamięci obrazu" Im nowszy tym lepszy.
Pamięć - "przechowuje cyfrowe dane o obrazie". Wydaje mi się że głównie ona ogranicza efekty karty*[/b] (patrz niżej)
Szyna Pamięci - Określa szybkość przesyłu danych między kartą graficzną a procesorem?
Częstotliwość (taktowanie) rdzenia(GPU) - ?
Częstotliwość (taktowanie) shaderów - ?
Częstotliwość (taktowanie) pamięci - dzieli się na rzeczywiste i efektywne (jest 2x większe niż rzeczywiste). Im większa częstotliwość taktowania pamięci tym większa przepustowość, a za razem wydajność
Liczba tranzystorów - im jest ich więcej tym większe można uzyskać taktowanie, a co za tym idzie wydajność. Minusami jest większy pobór mocy jak i grzanie się układu.
Slot - Określa szybkość przesyłu danych między kartą graficzną a procesorem? - Obecnie najpopularniejszym rodzajem slotu jest PCI-E gdzie prędkość transmisji danych wynosi max ~4000 MB/s. AGP x8 mogło osiągnąć jedynie 2112 MB/s.
RAMDAC - jest odpowiedzialny za zmianę obrazu cyfrowego na analogowy.
Maksymalna rozdzielczość - czyli maxymalna ilość pixeli w poziomieXpionie jakie obsługuje dana karta.
Potoki Renderujące -
Pixel shader/Vertex shader - "w grafice trójwymiarowej odpowiada za cieniowanie obiektów", rozmycie obrazu, zaszumienie, zmiana kolorów, odbicia lustrzane - Pochłania bardzo dużo pamięci karty.
DirectX - "to zestaw funkcji API wspomagających generowanie grafiki (dwu i trójwymiarowej), dźwięku oraz innych zadań związanych zwykle z grami i innymi aplikacjami multimedialnymi." - Ogólnie rzecz ujmując im nowszy tym lepsze efekty w grach daje ale też wymaga więcej pamięci karty(?)
...
*Efekty kart.
Filtrowanie Anizotropowe - "technika wyostrzania tekstur w trójwymiarowej grafice komputerowej, które znajdują się w dalszej odległości od kamery (lub postaci sterowanej przez gracza)" - "Dzięki takiej technice likwidowane są zniekształcenia tekstur na przedmiotach położonych ukośnie względem płaszczyzny ekranu." - Jaki parametr karty odpowiada za szybkie f. anizotropowe? Nie wiem
Pełnoekranowe Wygładzanie Krawędzi - wygładzenie krawędzie tekstur w grach. Ten parametr ogranicza pamięć karty?
...
Jak widzicie w obecnym momencie wiem dość niewiele.
Znacie jeszcze jakieś ważne parametry ?
Parę pytań:
1. W jakim stopniu karta jest samodzielna? (zależność od procesora i pamięci w grach)
2. Grafika ma własną pamięć i przenosząc dane na monitor nie korzysta z zasobów kości pamięci, jak i pamięci wirtualnej, prawda? Pamięć przesyła tylko dane do GPU z dysku twardego.
3. ...
Do uzupełnienia danych przyłożyli się: Yaku, Xfire, huvvy, Lecter
( Edit: 28-05-2008 )