
http://fc02.deviantart.com/fs6/i/2005/082/3/d/Vector_Tutorial_v2_by_donbenni.jpg
jeżeli znajdzie się osoba,która jest w stanie przetłumaczyc go, to prosze napisac w tym temacie. Chodzi o ` w miare ` dokładne przetłumaczenie.
pozdrawiam.
Wstęp
Tak, wersja druga. Zrobiłem wersję 1.0 ponad rok temu i szczerze mówiąc była bardzo podstawowa. Więc prosze. Przewodnik zawiera trochę podstawowych porad i tych którzy uznają je za zbyt protekcjonalne - przepraszam, ale mam nadzieję że bardziej zaawansowane techniki i sztuczki to nadrobią. Cieszę sie też, że mimo iż ten poradnik nie obejmuje grafiki wektorowej, techniki i rezultaty są do niej podobne. Nazwij to 'kreskówkowaniem' jeśli chcesz!
Miłej zabawy
***
Spis treści
1. Wybieranie obrazu
2. Photoshop / robienie linii
3. Kolorowanie
4. Koła
5. Wnętrze
6. Światła
7. Inne detale
***
1. Wybieranie obrazu
* Często ten etap jest niedoceniany, ale jakość obrazu od którego zaczynasz bezpośrednio wpływa na jakość ostatecznej pracy. Stąd kilka godzin spędzonych na przegrzebywaniu internetu w poszukiwaniu odpowieniego zdjęcia jest jedną z najważniejszych części całego projektu. Użyteczną rzeczą jest wyszukiwanie grafiki przez Google jak i wyszukiwanie na AltaVista.
* Większe jest lepsze! Nie zaczynaj od malutkiego zdjęcia oczekując tak dobrych rezultatów jak po wybraniu czegoś rozmiaru tapety, np. 1024x768 +.
* Zdjęcia zrobione w studio są najbardziej pożądane. Oświetlenie jest zaprojektowane żeby uwypuklić najlepsze części samochodu, do tego nie będzie odbić budynków itp., co sprawi, że twoja praca będzie wyglądać lepiej. Jeśli zdjęcia studyjne są niedostępne, wtedy zdjęcie zrobione na zewnątrz w niezabudowanym miejscu da podobny rezultat.
2.
* W porządku. Masz zdjęcie więc zaczynamy. Odpal photoshopa i otwórz zdjęcie.
* Przed rozpoczęciem wektorowania zamknij wszystkie dodatkowe okna jak History/Actions/ToolPresets i Colour/Swatches/Styles jako że nie będą potrzebne i będą tylko przeszkadzać.
* Wszystko czego ci trzeba to okno Layers i Paths.
2.1 Robienie linii
* Pierwsze co musisz zrobić, to stworzyć nowy Layer. Kliknij piątą ikonę na dole okna layerów aby to zrobić.
* Nasępnie upewnij się, że wszystkie opcje pokazane na obrazku są zaznaczone. Czarny jest standardowym kolorem linii, ale oczywiście jeśli chcesz go zmienić na jakiś inny, śmiało.
* Za pomocą pen tool narysujemy linię dookoła pojazdu. Możesz kliknąć, żeby dodać punkty. Kiedy dodajesz punkt, przeciągnij myszką trzymając LPM żeby ustawić krzywą linii. To jest poradnik 'kreskówkowania' więc nie będę się zagłębiał w szczegóły pen tool. Musisz po prostu poćwiczyć i przekonać się jak to działa.
* Przy rysowaniu linii przydatne okazuje się powiększenie. W ten sposób będą naprawde dokładne. Zamiast wyłączania pen tool i wybierania zoom, możesz po prostu przytrzymując CTRL naciskać + i - żeby powiększać/zmniejszać obraz.
* Ja zrobiłem obrys pod nadkolami
* Kiedy obrys jest gotowy, musisz zdecydować jak gruby chcesz, żeby był. Wybierz brush tool i zmień rozmiar brusha do pożądanej wartości. Ja wybrałem 4 dla NSX, ale czasem taki rozmiar jest za gruby i 3 będzie lepiej wyglądać. Twój wybór.
* Kiedy już zdecydowałeś jak grubego brusha użyć, wybierz pusty Layer który utworzyłeś wcześniej i wybierz okno Paths, zaraz obok Layers. Jest tu twój obrys. Wybierz Work Path i kliknij przycisk Stroke path na dole.
* Zaawansowana porada: Myśląc już kolorowaniu, po zrobieniu głownego obrysu samochodu możesz wybrać podstawowy kolor i wypełnić nim obrys na nowym layerze. Wypełnij obrys a potem zaznacz go (tak żeby linie z kropkami pojawiły się tam gdzie obrys) i wypełnij zaznaczone pole za pomocą paint can kilka razy na następnym nowym layerze. Tą techniką możesz osiągnąć dobre pole wypełnienia. Wymaga sporo prób i błędów żeby zrobić to dobrze, więc nie polecam jeśli nie jesteś naprawdę cierpliwy.
* Następnym krokiem po obrysie jest zrobienie wszystkich linii w środku. Użyj innego rozmiaru brusha, żeby wyglądało ładnie. Zdecyduj, które części są najbardziej znaczące i zrób je większym rozmiarem brusha niż te mniej ważne. Np. ja zrobiłem światła rozmiarem 3, szyby 2 i detale na karoserii 1.
* Nie musisz używać czarnego dla wszystkich linii. Zobacz obrazek poniżej, niebieskie liniie dobrze współgrają z niebieskim nadwoziem. Wybrałem te liniie specjalnie, jako że są to linie łączenia nadwozia. Kolorowe linie są na oddzielnym layerze niż reszta. Zrobiłem je najpierw czarne, ale od początku wiedziałem że je pokoloruje. Kolorowanie linii przyszło później, po głównym kolorowaniu.
***
3. Kolorowanie
* Ok, zakładając, że nie robiłeś nic wg. Zaawansowanej porady wyżej, będziesz teraz zaczynał etap kolorowania.
* Stwórz nowy layer pod layerem z liniami.
* Wybierz polylasso (pokazane na obrazku) i obrysuj cały samochód wzorując się na głównym obrysie. Będziesz musiał dodać dużo punktów na żeby obrysować dokładnie krzywe. Grubość obrysu może pomóc ukryć niedokładność tego zabiegu.
* Po skończeniu będziesz musiał wybrać dobry kolor podstawowy. Tym kolorem będzie wypełniona główna część nadwozia więc wybierz uważnie. Użyj color picker tool.
* Wypełnij zaznaczenie na nowym layerze dużym paintbrushem albo za pomocą paint can. Możesz uzyskać delikatnie różniące się efekty za ich pomocą, ja wolę duży paintbrush.
* Następna ważna część przewodnika. Używam kilku różnych kolorów w zależności od sytuacji. Jeden podstawowy kolor, 2/3 jasne i 2/3 cienie wystarczą. Jestem pewien, że można zrobić niesamowitą 'kreskówkowy' samochód za pomocą 3 kolorów, ale dobrze jest dodać trochę głębii.
* W porządku. Teraz musisz dodać trochę cieni i świateł do nadwozia. Kilka rzeczy do zapamiętania: zawsze rób nowy layer dla każdego koloru. Zawsze używaj pen tool do robienia obszarów koloru które nie są zamknięte liniami z części 2 - robienia linii. Nigdy nie używaj polylasso do robienia otwartych obszarów kolou, będzie to wyglądać strasznie.
3.1 3 layery: podstawowy kolor, czarne linie, kolorowe linie.
3.2 4 layert: podstawowy kolor, highlight1 [światła, podświetlenia, jaśniejsze partie - tłum.], czarne linie, kolorowe linie.
3.3 5 layerow: podstawowy kolor, highlight1, highlight2, czarne linie, kolorowe linie
3.4 6 layerow: podst. kolor, highlight1, highlight2, highlight3, czarne linie, kolorowe linie.
3.5 7 layerow: podst. kolor, shade1 [cień - tłum.], highlight1, highlight2, highlight3, czarne linie, kolorowe linie.
3.6 8 layerow: podst. kolor, shade1, highlight1, highlight2, highlight3, czarny shade, czarne linie, kolorowe linie.
3.7 9 layerow: podst. kolor, shade1, highlight1, highlight2, highlight3, czarny shade, szary shade, czarne linie, kolorowe linie.
* Ok, ostatni obrazek pokazuje koniec części kolorowania. Samochód jest pokolorowany, są cienie i zostały tylko koła, światła i wnętrze. Mówię 'tylko', ale te 3 zajmą ci tak dużo czasu jak cała część kolorowani. Więc lepiej zaczynajmy.
***
4. Koła
* Przez koło rozumiem felgę i oponę. Felgi są oczywiście najważniejsze, ale opony dodadzą tego ekstra 'czegoś' do całości i lepiej ich nie pomijać.
* Felgi są okrągłe. Wiem, mnie też to zszokowało, ale one naprawde są okrągłe. Więc zamiast używać pen tool do zrobienia obrysu felgi użyj circle tool!
* Zrób to w podobny sposób do używania pen tool.
* Narysuj linię okręgu o rozmiarze jaki potrzebujesz.
* Naciśnij CTRL + T żeby włączyć transformation mode.
* Kliknij PPM w środku okręgu i kliknij Deform.
* Zdeformuj okrąg do pożądanego kształtu.
* Potem wybierz Paths i Stroke
* Ja nie dodałem zbyt dużo linii do felgi w tym obrazie, ale dodaj ile uważasz za stosowne. Im więcej linii dodasz tym łatwiejsze będzie cieniowanie, ale to niekoniecznie będzie ładniej wyglądać.
* Po liniach znów przychodzi kolorowanie. Dokładnie tak samo jak w przypadku samochodu, więc nie będę tego drugi raz wyjaśniał. Miej oko na detale, ale staraj się utrzymać całość w prostocie. Nie kopiuj wszystkiego co widzisz na zdjęciu.
* Opony powinny być robione pod felgami. I znowu - niech będą dokładne, ale zachowaj prostotę. Nie musisz dokładnie kopiować zdjęcia, niech obraz będzie bardzie oryginalny.
***
5. Wnętrze
* Nie ma tu zbyt wielu rzeczy których mógłbym cię nauczyć. Uznam po prostu, że skoro zaszedłeś już tak daleko, to ta częśc nie sprawi ci większego problemu.
* Wnętrze nigdy nie zajmuje tak dużo czasu imo [in my opinion - w moim przekonaniu - tłum.], musisz po prostu to zrobić!
* Powtórzę to jeszcze raz: staraj się utrzymać całość w prostocie, ale z detalami. Motto tego turoriala.
***
6. Światła
* Jedna z cięższych partii tego tutoriala.
* Ja nie robiłem świateł w tym projekcie. Jeśli czegoś tu mogę cię nauczyć to będzie to 'jeśli wiesz, że ktoś to zrobi lepiej od ciebie, poproś go o to'. Całość wygląda milion razy lepiej ze światłami Vman!'a niż z jakimikolwiek moimi.
* Wszystko co mogę powiedzieć to to, żeby nie kopiować zdjęcia dokładnie. Uprość to co widzisz, ale upewnij się że wygląda dobrze. Detale są najważniejsze.
* Poobserwuj pomysły innych ludzi. Zwróć uwagę na drobne szczegóły i ich style. W ten sposób uczysz się najlepiej. Tylko nie kopiuj!
***
7. Inne detale
* Wiesz, te małe rzeczy dzięki którym wszyscy mówią "Wow! To wygląda super!"
* Intercoolery, wloty powietrza, grafiki, komora silnika itp.
* Dodaj ile ci się podoba, odróżniają obrazek i wyglądają ekstra.
***
To by było na tyle.
Mam nadzieję że wyniesiesz coś z tego nawet jeśli to będzie tylko:
* Utrzymuj obrazek prostym, ale z detalami.
* Nie kopiuj dokładnie tego, co widzisz, zrób coś po swojemu. Jeśli skopiowałbyś dokładnie każdy pixel, miałbyś duplikat zdjęcia. Uprość zdjęcie, spraw żeby było kreskówkowe.
Pracując w photoshopie upewnij się że wiesz do czego służy Go Backwards. Coś jak Undo, ale możesz cofać wiele razy. Świetna sprawa!
Podziękowania
Dzięki wszystkim za czytanie tego, mam nadzieję zobaczyć wiele fajnych prac!
Dzięki dla Oliviera "VMaN!'a" za jego światła.
Tom@szek napisał(a):ET
Adam. napisał(a):Nazwy okien, narzędzi itp. zostawiłem jak w oryginale
Z@K napisał(a):to jest jako jpg wiec nawet nie skopiuje tekstu do translatora
Powróć do Grafika & Webmastering
Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 3 gości