Znalezienie porwanych przez sługusów Montalbana członków rodziny naszego bohatera, oraz pokonanie sprawcy całego zamieszania, to główne zadania przyświecające graczowi w Sid Meier’s Pirates!. Oczywiście możemy odpuścić sobie oba wątki i zajmować się tylko i wyłącznie karierą nieustraszonego korsarza. Nie warto jednak tego robić i to co najmniej z dwóch powodów. Po pierwsze: pełne wykonanie zadań przyniesie nam aż 26 Punktów Sławy, niezbędnych do uzyskania dobrej rangi po przejściu na zasłużoną emeryturę. Po drugie: pokonanie Montalbana zaowocuje olbrzymią ilością gotówki, a także innymi nagrodami. W tym rozdziale skupimy się na pierwszej części zadania – zlokalizowaniu porwanych krewnych.
Rozpoczęcie zadania
Aby natrafić na ślad zaginionych członków rodziny, należy wpierw odszukać barona Raymondo – wrednego sługusa markiza Montalbana. Jest to rzecz trudna i niezwykle czasochłonna (zwłaszcza jeśli nieustannie prześladuje nas pech). O aktualnym miejscu pobytu barona mogą nas poinstruować po raz pierwszy aż trzy osoby:
Tajemniczy podróżnik (Mysterious Traveller), który przebywa w każdej portowej tawernie. Informacja jest płatna i niezależnie od poziomu trudności kosztuje 1000 dublonów.
Opat z dowolnego klasztoru Jezuitów. Informacja nie jest płatna.
Córka gubernatora. W tym wypadku zdobycie informacji uzależnione jest od tego, jak dobrze poradziliśmy sobie z narzuconym przez wybrankę serca zadaniem. Piękne (Beautiful) kobiety wymagają poprawnego wykonania konkurencji, natomiast atrakcyjne, perfekcyjnego wykonania konkurencji. Podobnie jak w przypadku Jezuitów, informacja nie jest płatna.
Pościg
Wskazanie miejsca pobytu barona przez którąś z wymienionych wyżej postaci nie oznacza, że będzie się on tam cały czas znajdował. Otrzymaną informację należy traktować jako wyjściową do rozpoczęcia pościgu. Często zdarza się, że aby złapać Raymonda, należy wpierw przepłynąć całe Morze Karaibskie. Nawet jeśli podróż będzie trwała tylko kilkanaście dni, możecie mi wierzyć, że po dotarciu do celu, barona z pewnością już tam nie będzie.
Jak więc dopaść złego awanturnika? Rzecz sprowadza się do analizy kolejnych informacji. Płynąc w kierunku wskazanego celu, należy odwiedzać wszystkie mijane tawerny w miastach oraz osadach i wziąć na spytki barmana. Tylko w ten sposób dowiemy się, czy baron nie wyruszył do kolejnego miasta, a jeśli tak się stało, ile dni trwa już jego podróż. Posiadając nowe informacje, możemy przygotować się do spotkania. Jeśli docelowy port Raymonda znajduje się w pobliżu, płyniemy tam i cierpliwie czekamy na pojawienie się jego statku. Jeśli istnieje szansa na dopadnięcie barona podczas podróży, próbujemy przeciąć mu trasę i zaatakować na pełnym morzu.
Baron nigdy nie wpływa do portu, ale „parkuje” tuż przed nim (statek zatrzymuje się). Jest to doskonały moment, aby dopaść go w tawernie i zaoszczędzić czas związany z przeprowadzaniem bitwy morskiej. Aby stanąć twarzą w twarz z Raymondo, należy porozmawiać z barmanem. Bez większych ceregieli ów jegomość zaprowadzi nas na górę, gdzie odbędzie się finałowy pojedynek. Walka niczym nie różni się od innych potyczek szermierskich w tawernie. Trzeba jedynie pamiętać, że baron jest zdecydowanie trudniejszym przeciwnikiem, dlatego wymagana jest czujność. Staraj się nie korzystać z wolnych ataków, ale zadawać szybkie pchnięcia. Baron ma z reguły dobrze opanowany podskok i jest praktycznie niemożliwe, aby trafić go w ten sposób (chyba, że posiadasz umiejętność Fencing, a także przedmioty ułatwiające walkę).
Jeśli dopadniemy zbiega na morzu, musimy stoczyć bitwę. Nie miej skrupułów w obrzucaniu przeciwnika kulami armatnimi – bez względu na okoliczności, okrętu barona (War Galleon z wszystkimi ulepszeniami) nie można zatopić. O wyniku pojedynku musi zadecydować walka szermiercza, dlatego też dobrze jest totalnie zdewastować statek i pozbyć się jego załogi przed rozpoczęciem potyczki na szpady. Pojedynek nie będzie specjalnie trudny, jeśli dotkliwie uszkodziłeś galeon.
W zależności od sposobu, w jaki pokonałeś barona Raymondo, czekają Cię różne nagrody. Bitwa w tawernie nie przynosi niczego innego poza uzyskaniem kawałka mapy z lokalizacją chaty, gdzie ukryto jednego z Twoich krewnych. Zwycięstwo na morzu przynosi dodatkowe 3000 dublonów oraz w pełni wyposażony statek (War Galleon), który w zależności od upodobań można dołączyć do floty lub sprzedać.
Liczba elementów potrzebnych do skompletowania całej mapy jest ściśle powiązana z aktualnym poziomem trudności: Apprentice – 2 fragmenty, Journeyman – 3 fragmenty, Adventurer i wzwyż – 4 fragmenty. Oznacza to, że na najłatwiejszym poziomie, trzeba barona schwytać dwukrotnie, zanim uda się uzyskać dokładną lokalizację chaty, w której więziony jest jeden z Twoich krewnych. Aby otrzymać kolejny fragment, całą akcję powtarzamy od nowa, włącznie z uzyskaniem informacji na temat aktualnego miejsca pobytu nieprzyjaciela. Oczywiście można skrócić ten proceder, próbując odnaleźć więźnia na podstawie jednego lub dwóch fragmentów mapy. Z reguły jednak nie jest to takie proste.
Na koniec wskazówki, które nie zmieściły się w powyższym opisie:
Dodatkowe informacje na temat barona (np. statku, którym podróżuje), można uzyskać czasem od barmanek. Nie są to wiadomości szczególnie istotne, zwłaszcza, jeśli ścigasz Raymondo po raz szesnasty, dlatego w późniejszej fazie gry z powodzeniem można je sobie odpuścić.
Baron podróżuje po świecie od portu do portu (w grę wchodzą tylko miasta należące do Hiszpanów), wybierając miejsce docelowe drogą losową. Aby ułatwić sobie zadanie, można zdobyć kilka z nich, zwłaszcza te, znajdujące się daleko na zachodzie. Podróż do Vera Cruz jest niezwykle uciążliwa, a ewentualny powrót wręcz makabrycznie nudny i długi.
Odnalezienie zaginionych członków rodziny
Procedura poszukiwania krewnych jest identyczna, jak w przypadku skarbów słynnych piratów. Dysponując mapą z zaznaczoną lokalizacją obiektu, kierujemy się we wskazane miejsce i pieszo zwiedzamy pobliski teren. Jedyna różnica to wygląd poszukiwanego punktu – tym razem nie będzie to stos czaszek, ale zwykła chatka (taka jak na zdjęciu poniżej). Jeśli masz wątpliwości, jak dokładnie rozegrać ten etap, przeczytaj rozdział poświęcony „Skarbom słynnych piratów”.
Oswobodzenie krewnego wywołuje następujące konsekwencje:
Na naszym koncie zapisują się cztery Punkty Sławy, bez względu na to, czy zdobyliśmy wszystkie fragmenty mapy niezbędne do zlokalizowania więzienia.
Jeśli nie znalazłeś jeszcze kryjówki Montalbana, więzień udzieli Ci wskazówek na temat aktualnego miejsca pobytu markiza. Więcej informacji na ten temat uzyskasz w następnym rozdziale.
Jeśli znalazłeś już kryjówkę Montalbana i pokonałeś złego markiza, więzień udzieli Ci wskazówek na temat jednego z zaginionych miast.
Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości