Robert napisał(a):Kajtek przy 2k obrotów to ja jeżdżę często.
Nie wiem co ty masz za motorek, ale nowoczesny diesel pracuje optymalnie w zakresie ok. 2k - 3.5k, dysponuje wtedy całym momentem obrotowym oraz mocą bo od 2k turbo dmucha max a powyżej 3.5k to nie ma sensu kręcić bo z reguły (zaznaczam, że nie dotyczy wszystkich aut) przebieg momentu obrotowego zaczyna opadać i już nie przyśpieszamy

Tutaj przykład jak na tacy


Na tym przykładzie najlepiej jeździć w zakresie od ok. 2.2k do ok 3.4k obrotów/min, dysponujemy wtedy maksymalnym momentem obrotowym który przebiega dość płasko co jest bardzo przydatne przy wyprzedzaniu bo "para" jest w dość szerokim zakresie i silnik się "nie męczy"

Co prawda max moc jest dość wysoko, ale to nie mocą, a momentem się przyśpiesza

Warto poznać charakterystykę własnego silnika na hamowni lub na wykresie z netu, łatwiej się śmiga autem kiedy wiadomo jak oddaje moc, i wiadomo czego się spodziewać w danym zakresie obrotów i jak dobierać biegi

Druga sprawa że w/w wykres jest trochę mało wiarygodny, bo przeprowadzony w temp 1'C czyli idealnie dla turbo, ale taka temp. na dolocie jest tylko zimą.