
Lancuś napisał(a):Na jakie wejscie ma być karta PCI-E czy Agp?
blasterplaster napisał(a):lub taniej takie wynalazki
http://allegro.pl/item121597929_geforce_5900ultra_530_900mhz_od_1zl.html
http://allegro.pl/item121200493_ati_radeon_9800_pro_128_mb_256_bit_sapphire_2_4_ns.html
rafael12 napisał(a):nie chce urzywanej
A moze ta karta?? Wydaje mi sie ze jest lepsza od 1600pro
http://www.agito.pl/index.php?pid=30776
lub nawet ta
http://www.agito.pl/index.php?pid=29855
Index napisał(a):no to na agp
zetor napisał(a):Radeon X1600PRO to słaba karta o wiele slabsza od 6600GT, taka prawda. A kosztuje prawie tyle samo.
Pierwsza rzecz, która nas bardzo rozczarowała w karcie HIS, to niezbyt ciche chłodzenie. Mieliśmy nadzieje, że największą zaletą tego X1600 Pro będzie właśnie moduł Ice-Q i cicha praca coolerka. Niestety, fabrycznie karta pracuje za głośno i z całą pewnością nie jest to <20dB, którym tak chwali się producent tej karty na opakowaniuW naszej platformie testowej 'AGP', z zasilaczem Tagan 330W i coolerkiem Gigabyte 3D Cooler-Ultra (~19dB), karta HISa była najgłośniejszym elementem zestawu. Naszym zdaniem wytwarza ona hałas w okolicach 23-24 dB. Oto próbka nagrania:
do 10 sekundy chłodzenie IceQ włączone | od 10 sekundy Ice-Q wyłączone
Producent nie dołącza żadnego programu do sterowania prędkością turbinki, a ostatnia wersja RivaTuner 15.8 niestety nie obsługuje tej karty.
A wbrew naszym początkowym przypuszczeniom, to właśnie Microstar 6600GT okazał się ciszej działającą kartą. Właśnie dzięki RivaTuner. W sekcji "System tweak > Fan" znajdziemy suwak, którym możemy wyciszyć kartę nawet do 18dB (przy 25%). Nie ma przy tym obawy, że GPU będzie się przegrzewać, bo w trybie 2D domyślnie pracuje z częstotliwością 300MHz.
Pod względem obsługiwanych funkcji 3D i zgodności z DirectX, obie karty/GPU oferują nam praktycznie to samo. Oczywiście pomiędzy architekturami tych chipów graficznych są pewne niuanse, mniej lub bardziej 'marketingowe', ale generalnie wszystko sprowadza się do tego, że mają one silniki graficzne wyposażone w jednostki Pixel i Vertex Shader 3.0, które zapewniają zgodność z najnowszym na dzień dzisiejszy w grafice 3D - Modelem Cieniowania 3.0.
X1600 wykazuje nieco większą przewagę w technologii wygładzania krawędzi - między innymi AA czasowy - ale jest to wyłącznie przewaga czysto teoretyczna, bo jak się zaraz przekonacie, w tym przedziale wydajności raczej nie ma mowy o korzystaniu z dobrodziejstw FSAA ...a przynajmniej nie w nowych grach, które mamy dziś na tapecie.
Jedyną rozsądną rzeczą, na którą można sobie pozwolić dysponując grafiką o takiej mocy, jest filtrowanie anizotropowe - x2 lub x4, w starszych grach nawet x8, np: HalfLife2. W obu kartach oferuje ono zbliżony poziom jakości. Więcej na ten temat już wkrótce w artykule "Optymalne karty graficzne do Oblivion".
Jeśli lubisz 'zaprzątać' sobie głowę niuansami technicznymi, to zwracamy Twoją uwagę na trzy najważniejsze elementy GPU, decydujące o jego potencjalnej wydajności: potoki renderujące ROP, potoki PixelShader i jednostki Vertex. Do niedawna ten kto miał więcej ROP był lepszy, ale od pewnego czasu, wraz ze stopniem skomplikowania efektów 3D w najnowszych grach, na pierwsze miejsce wysuwa się liczba procesorów PixelShader oraz wydajność geometryczna, czyli liczba VertexShaderów. 12 jednostek PS i 5 VS w procesorze ATi robi wrażenie, ale ma on tylko 4 potoki ROP, co sprawia, że w niektórych grach 'FPS' lekko kuleje.
Wydajność w grach
Wybraliśmy pięć pozycji w które najczęściej grywaliśmy przez ostatnie kilka miesięcy - wykres poniżej.
Żadna z kart nie dysponuje wystarczającą mocą do włączenia najwyższej jakości efektów w Age of Empire III, ale obie oferują niemal identyczne osiągi przy średnio-wysokim poziomie efektów. Niestety w tym wypadku bez HDR. AoEIII wymaganiami wcale nie ustępuje 'Oblivion', ale charakter tej gry nie wymaga ustawiania najwyższych efektów, aby dobrze się przy niej bawić, w przeciwieństwie do Obliviona.
W Call of Duty 2 zupełnie komfortowo gra się na obu kartach przy ustawieniach 'High Quality'.
Pierwszy poważny dylemat pojawia się podczas gry w Empire At War. Tu przewaga GeForce'a jest dość duża i przy tym samym poziomie detali karta oferuje nam płynny rendering także w rozdzielczości 1600x1200, podczas gdy na X1600Pro optymalną rozdzielczością jest 1280x1024. A w natywnej rozdzielczości na panelu LCD 1600x1200, 'Empire' wygląda po prostu miodnie.
Ale sprawę całkowicie komplikuje najnowszy 'Oblivion', bo w nim z kolei płynniej gra się na Radeonie. Różnica pomiędzy 14 a 19 fps to niebagatelne 30% więcej. Z pewnością niemałe znaczenie odgrywa jego 256MB pamięci. GeForce ma 'jedynie' 128MB.
Efekty 'High' obejmują w tym przypadku włączony HDR, który miejscami wygląda w tej grze naprawdę ślicznie - na obu kartach.
Aby uzyskać płynny rendering na 6600GT - bo przy 12-16 klatkach/s w 1024 ciężko mówić o przyjemnej grze - trzeba albo zmniejszyć poziom detali, wyłączyć HDR, albo zejść do rozdzielczości 800x600. W niektórych lokacjach nawet jedno i drugie.
Quake 4, Doom 3, F.E.A.R, to tytuły w których GeForce 6600 GT radzi sobie dużo lepiej od Radeonów. Wszystko za sprawą technologii UltraShadow. No a jeśli mamy więcej FPS'ów, to jasne jest, że można zagrać w rozdzielczości 1600x1200 lub włączyć FSAA.
Zbierzmy nasze spostrzeżenia:
Za Radeonem X1600 Pro:
nowocześniejszy silnik graficzny - 12 PS i 5 VS
wydajniejszy w renderingu z HDR
256MB pamięci
technologia wykonania 90 nm - mniejsze wydzielanie ciepła i mniejszy pobór prądu
wydajny system chłodzenia DHES - ciepło na zewnątrz obudowy
Za GeForcem 6600 GT
zrównoważona wydajność - dobre osiągi
UltraShadow - dużo wyższe osiągi w grach z dynamicznymi cieniami typu Quake4 i Doom3
możliwość regulacji wiatraczka - cicha praca w 2D
dwustopniowe taktowanie GPU - 2D i 3D, mniejsze wydzielanie ciepła i mniejszy pobór prądu.
Okazuje się, że obie karty mają sporo ciekawych cech przemawiających za ich zakupem i ostateczna decyzja wcale nie jest prosta. Radeon niby wykonany jest w technologii 90 nm, ale chip nVidii ma dwustopniowe taktowanie, dzięki czemu w trybie 2D też nie wydziela dużo ciepła. System chłodzenia HISa poprawia obieg powietrza w obudowie, ale wiatraczek na karcie 6600 można ręcznie 'przyciszyć'. Radeon ma lepszą wydajność geometryczną za sprawą 5 jednostek Vertex, z kolei 8-potoków ROP w GeForce zapewni mu wyższą wydajność w niektórych grach.
zetor napisał(a):Wiem ze ze zaraz znajda sie milosnicy Radeonow ktory wyjada na mnie za to ze to napisałem,
zetor napisał(a):wiec zawsze polecam www.google.pl i poszukać tam roznych testów i wszystko bedzie jasne
Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 15 gości