• Ogłoszenie:

Pozycjonowanie, czyli o seo pokrótce

Poradniki związane z Internetem i sieciami komputerowymi.

Pozycjonowanie, czyli o seo pokrótce

Postprzez IrysWWF 04 Lip 2010, 23:30

reklama
Zachęcam do przeczytania poniższego poradnika. Postaram się przybliżyć czytającym zagadnienia związane z pozycjonowaniem stron internetowych. Nie będzie praktycznie screenów, za to opiszę podstawowe i trochę bardziej zaawansowane techniki pozycjonowania. Pojawią się tipsy, rady ode mnie. Jedziemy !

1. Co to jest te SEO ?
2. Dlaczego warto ?
3. A czy to trudne ?
4. Szybki audyt, optymalizacja strony
5. Frazy, słowa kluczowe i long tail
6. Linki, linki i jeszcze więcej linków
7. Katalogowanie
8. Zaplecze SEO
9. Czy warto pomyśleć o SWL-ach ?
10. Automaty
11. Ciekawe witryny i dodatki

1. Co to jest SEO ?

SEO, czyli Search Engine Optimalization (Optymalizacja dla wyszukiwarek) to ogół działań, mających na celu podniesienie i umocnienie pozycji danej strony internetowej lub/i jej podstron w wyszukiwarkach internetowych. Domyślnie w poradniku opiszę działania, zmierzające do poprawienia wyników osiąganych przez stronę w Google.

Pozycjonowanie jest procesem ciągłym, więc raz rozpoczęte pozycjonowanie nie powinno się nigdy kończyć (ewentualnie pozycja powinna być doglądana).

2. Dlaczego warto ?

Warto przede wszystkim ze względu na fakt, że wiele osób szukając pewnych usług itp. korzysta z wyszukiwarek internetowych. Pomyśl... kiedy ostatnim razem szukałeś recenzji nowej gry, produktu czy usługi, to gdzie się skierowałeś ? Prawdopodobnie odpowiesz, że skorzystałeś z wyszukiwarki (zapewne Google). A teraz pomyśl, jak zachowują się inni ludzie, szukając firm czy instytucji ? Przecież nie masz w głowie bazy adresowej wszystkich stron prawda ? To oczywiste, że zwrócisz się do wyszukiwarki, katalogu, bądź zapytasz kolegi. W każdym razie liczy się fakt, że poszukujesz witryny. Oczywiście znane strony zapadają nam w pamięci i ich nie wyszukujemy – to logiczne.

Mogę powiedzieć śmiało, że strona którą niegdyś prowadziłem, miała około 40% wejść z samej wyszukiwarki ! To bardzo dużo. Blog, którego współredaguję ma 50% wejść z Google. Jeśli zarabiasz na stronie internetowej 500zł na miesiąc, ale nie jesteś widoczny w wyszukiwarkach – to po prostu tracisz. Pomyśl, że mógłbyś zyskać 50% więcej odwiedzających przy niewielkim wysiłku. Co to oznacza ? Przede wszystkim więcej pieniędzy :)

3. A czy to trudne ?

Od czegoś zacząć trzeba, dlatego powstaje tern poradnik. Po jego przeczytaniu powinieneś zdobyć teoretyczną wiedzę podstawową. SEO ulega zmianom, trendom sezonowym i tak dalej. Trzeba na bieżąco śledzić dobre (najlepiej zagraniczne – i tutaj przydaje się znajomość języka angielskiego) blogi poświęcone tej tematyce. Zachęcam także do zakupu książki (np. Biblia SEO Jerri L. Ledford), czytania poradników (których jest na prawdę wiele w internecie) oraz eksperymentowania.

4. Szybki audyt, optymalizacja strony

Audyt SEO, to tak na prawdę „sprawdzenie witryny”. O co w tym chodzi ? Mianowicie audyt to analiza strony www pod kątem SEO. Jak go wykonać ? Każdy ma inne sposoby. Mój sposób jest następujący:

- Wypisuję na kartce wszystkie czynniki na stronie, wpływające na pozycję w wyszukiwarkach (o tym niżej)
- Sprawdzam każdy po kolei
- Jeśli dany czynnik jest zależny od innego (np. opis zależny od contentu (treści)), porównuję je
- Kończę audyt sprawozdaniem w PDF (tak, aby mieć wgląd w przyszłości)

Czynników wpływających na pozycję strony jest mnóstwo (szacuje się, że dla Google jest ich ponad 200). Znamy tylko malutki ich ułamek. Przedstawię kilka z tych czynników.

Content
Jak to mówią „Content is king”. Treść na twojej stronie jest jednym z najważniejszych dopalaczy. Unikatowa, dobra jakościowo treść jest bardzo ważna. Dbaj, aby wszelkie opisy były unikatowe. Pogrubiaj frazy kluczowe (o nich niżej), stosuj nagłówki (w nich także umieszczaj frazy).

Linkowanie wewnętrzne
Postaraj się, aby linki do innych podstron serwisu były opatrzone odpowiednim anchorem. Muszą mówić co znajdziemy po kliknięciu w link, ale także powinny zawierać słowa kluczowe. Stosuj także „title” (lub „alt” dla obrazków). Są to opisy linka/obrazku. Umieszczaj w nich informacje jak także słowa kluczowe. Struktura strony powinna być logicznie przemyślana – najlepiej, aby prezentowała model od ogółu do szczegółu.

Obszar umieszczenia
Wszelkie linki wychodzące mają mniejszą moc, jeśli są umieszczone w stopce. Pamiętaj o tym, jeśli linkujesz do innych stron (np. strony spoza domeny). Umieszczaj takie linki wysoko, opatrz odpowiednim anchorem i opisem.

JavaScript i technologia Flash
Staraj się unikać linków JavaScript. Nie wszystkie roboty wyszukiwarek umieją je penetrować. Nie używaj Flasha – jest to najgorsze co możesz zrobić dla użytkowników witryny o słabych łączach, jak także dla samego siebie. Googlebot nie potrafi indeksować witryn w technologii flash.

Interaktywność
Postaraj się, aby strona była ładna i funkcjonalna. Przede wszystkim myśl o użytkownikach a potem o robotach wyszukiwarek. Rozwijane menu muszą być dostępne dla robotów, zrób klikalne logo itp. Sprawdzaj indeksację witryny. W tym celu wpisz site:adreswitryny w Google, aby sprawdzić ile podstron zostało zaindeksowanych. Jeśli jakiejś brakuje (wystarczy wpisać link:adrespodstrony) sprawdź dlaczego tak się dzieje. Może warto pomyśleć wtedy o mapie witryny ?

To tylko kilka rad dotyczących optymalizacji. Polecam poradniki i blogi znanych specjalistów. Można tam wyczytać na prawdę fajne rzeczy. Dbałość o szczegóły jest pożądana, sprawdź więc choćby teraz, czy nie przesadzasz z pogrubianiem albo czy dostęp do podstron jest łatwy. Zadbaj także o to, aby strona ładowała się szybko. To ukłon w stronę użytkowników jak i robotów wyszukiwarek, które dodatkowo nagradzają witryny ładujące się w oka mgnieniu.

5. Frazy, słowa kluczowe i long tail
Frazy i słowa kluczowe to wyrazy lub ciągi wyrazów/zdania, wpisywane do pola szukania w wyszukiwarce. Wartości wpisane w pole wyszukiwania np. Google nazywane są frazami (jeśi jest to jedno słowo, mówimy na nie słowo kluczowe).

Do czego zmierzam ? Do tego, abyś ustalił sobie max. 5 słów kluczowych i kilka fraz, na które będziesz się pozycjonował. Jeśli prowadzisz blog IT, frazami mogą być: blog it, it blog, blog komputerowy czy nowości technologiczne. Słowa kluczowe: it, blog, komputery i tak dalej. Jeśli Twoja strona jest długo w sieci i inne strony do niej linkują, to możesz próbować wybić się na słowa kluczowe dość znane. Potrwa to długo (generalnie im dłuższa fraza tym łatwiej się pozycjonować na nią), jakość ruchu może być niezbyt dobra, ale za to drastycznie skoczy wskaźnik odwiedzin.

Polecam pozycjonowanie się na frazy kluczowe. Pomyśl, zapytaj domowników, kolegów lub na forum „Gdybyście szukali strony z przepisami z kuchni wietnamskiej, co wpisalibyście w okno wyszukiwania ? Podaj 5 fraz, minimum 2 słowa”. Zapisz je – może warto próbować pozycjonować się na takie właśnie frazy ?

Long tail - długi ogon, to technika pozycjonowania, w której główny nacisk kładziemy na bardzo długie i wręcz momentami unikatowe frazy. Prowadzisz salon piękności w Sobieszewie ? Idealny long tail: „Tani salon piękności w Sobieszewie”. Long tail często „udaje się” bez ingerencji. Blogi oparte o system Word Press i ich administratorzy wiedzą o co chodzi. Z powodu unikatowości treści na blogach, często lądujemy wysoko na abstrakcyjne frazy. Przykładem niech będzie jeden z artykułów na moim blogu, który jest bardzo wysoko w Google na frazę: „techniki masturbacji”. Nie nie opisywałem ich – wyśmiewałem pewien wpis na forum.

Long tail daje mniej ruchu, ale za to ukierunkowanego na dane informacje. Osoba szukająca laptopów, po wpisaniu słowa „laptopy” nie zawsze wie czego szuka. Osoba, która jako frazę poda „tani i lekki laptop Toshiba aukcja” wie czego chce. To powoduje, że ruch z takich fraz jest bardzo dobry i często przekłada się na przykład na zakupy w sklepie internetowym.

6. Linki, linki i jeszcze więcej linków

Linki prowadzące z innych stron do naszej (lub podstron) to prawdziwy dopalacz. Powinniśmy starać się wepchnąć link do nas (z odpowiednim anchorem) gdziekolwiek się da (bez spamu proszę). Staramy się, aby anchory były różnorodne. Linki bez anchoru (czyli http://xxx.xx) także są dobre (powoduje to, że Google widzi je jako bardziej naturalne). Bądź co bądź link naturalny jest lepszy od sztucznego (np. w stopce) – to tzw. Zasada „link linkowi nie równy”.

Gdzie można zdobywać linki:
- Syngaturki (podpisy) na forach
- Podpisy komentarzy na blogach
- Toplisty, posty na forach
- Specjalne pola adresu strony w profilach na różnych witrynach
- Wpisy na Facebooku (Google indeksuje Facebooka)
- Katalogi stron internetowych
- Artykuły na blogach, w prasie internetowej, mediach internetowych
- Wymiana linkami ze stronami o zbliżonej (lub nie) tematyce (polecam zbliżoną)
- Gdziekolwiek widzisz, że nadarza się okazja

7. Katalogowanie

Katalogowanie polega na masowym (lub nie) dodawaniu strony i jej podstron do katalogów stron internetowych. Wyróżniamy katalogi:

- Płatne/bezpłatne
- Autorskie/CMS
- Moderowane/niemoderowane
- Wymagające rejestracji/Niewymagające rejestracji
- Otwarte/Zamknięte
- Polskie/Zagraniczne
- Firmowe/prywatne

Katalogi płatne często są bardzo dobre (i najczęściej moderowane). Warto się nimi zainteresować bo link w takim katalogu – to mocny link. Warto zwracać uwagę na to, czy katalog jest moderowany. Niemoderowane katalogi to często śietniki bez wartości. Dobry katalog przyjmuje tylko dobre strony z unikalnym opisem i contentem.

Warto zainteresować się także Preclami. Precle, to specjalnie przygotowane blogi (wymagające przeważnie rejestracji), na których zamieszczać możemy artykuły z linkami w treści. Warto pamiętać, że link w treści, okalany słowami kluczowymi na które się pozycjonujemy, to prawdziwa bomba ! Dbajmy jednak o unikatowość takich wpisów – nawet jeśi oznacza to zmianę 20 słów na synonimy.

Polecam listę Mara (http://katalogiseo.info) – tam znajdziesz listę katalogów wielu typów i gabarytów. W internecie istnieje wiele spisów katalogów.

8. Zaplecze SEO

Pozycjoner bez zaplecza, to jak żołnierz bez karabinu. Zaplecze SEO to bardzo przydatne narzędzie. Jest to kilka, kilkadziesiąt czy kilkaset stron, powiązanych ze sobą wzajemnymi relacjami o nazwie „linkujemy do siebie w dany sposób tak, aby google się nie skapnęło”. Takie witryny przeważnie umieszczane są na serwerach o innych adresach IP (bloku C adresu IP – adres IP: AAA.BBB.CC.DD). Pamiętaj, że 5 linków z zaplecza na jednym IP jest o wiele słabsze niż 5 linków z różnych IP.

Zaplecze dzielę na dedykowane i „przy okazji”.

Zaplecze dedykowane to przeważnie zbiór blogów, na których internauci mogą umieszczać wpisy z linkami. Dostarczają nam tym samym unikatową treść, a ona jest bardzo przydatna. Takie blogi wyglądają bardzo naturalnie. Katalogi stron czy witryny nastawione na treść unikatową są bardzo dobrymi zapleczami dedykowanymi.

Zaplecza „przy okazji”, to tak na prawdę zaplecza z przypadku. Najczęściej osoba odpowieadzialna za SEO, zauważa potencjał własnej witryny (mającej na celu np. zarabiać) jeśli chodzi o moc linków z niej wychodzących. Zaczyna się proces przystosowywania strony pod zaplecze i mamy 2 w 1.

O zapleczu poczytać można u mojej znajomej po fachu – Lexy -> http://www.lexy.com.pl/blog/category/pozycjonowanie/budowanie-zaplecza/

9. Czy warto pomyśleć o SWL-ach ?

Moja odpowiedź brzmi: nie warto. SWL (System wymiany linków) to system mający na celu rotacyjną bądź statyczną wymianę linków z innymi stronami w systemie, bez naszego udziału. Zyskujemy dzięki temu linki na innych stronach, lecz nie mamy kontroli nad tym gdzie się pojawiają (powiedzmy, że mamy ograniczoną). Google bardzo nie lubi SWLi i banuje strony (wyrzuca z indeksu) za taką zabawę. Nie chcę wgłębiać się w sam system – warto wiedzieć, że nie warto go używać (a już na pewno nie warto w stosunku do naszych ważnych stron, pobawić się można przy okazji stawiania zaplecza).

Jest to niewątpliwie dobry dopalacz, ponieważ zyskujemy linki z innych witryn. Taka zabawa jest jednak niebezpieczna. Nie polecam, a już na pewno nie na początek.

10. Automaty

... i półautomaty. Automaty to narzędzia powodujące, że nasza strona pojawia się w katalogach automatycznie. Odwalają za nas całą robotę. Podajemy treść, słowa kluczowe i tak dalej a automat dodaje za nas stronę do katalogów. Czyż to nie cudowne ? NIE !

Automaty dodają naszą stronę do spamerskich katalogów, które są gorsze niż wysypiska. Bardziej nam to zaszkodzi niż pomoże. Znanym automatem jest SEO Adder.

Półautomaty (np. SEO Light – tutaj recenzja mojego autorstwa -> http://ittechblog.pl/2010/05/18/seo-light-program-do-polautomatycznego-katalogowania-recenzja/) to narzędzia wspomagające pracę pozycjonera. Dostarczają wielu skrótów i pomagają w żmudnym procesie katalogowania. Same przechodzą do wybranych w projekcie kategorii, wypełniają pola w opisie czy dobierają odpowiednie katalogi z bazy. Niczego jednak nie robią za nas i mamy pełną kontrolę nad tym, gdzie strona zostanie dodana i w jaki sposób.

11. Ciekawe witryny

Blog SEO Lexy - http://www.lexy.com.pl/blog/
Sprawnymarketing - http://www.sprawnymarketing.pl/
Wpisy o SEO na moim blogu - http://prox.progamela.net/tag/seo/
Acr - http://acr.pl/blog/
Magiczne SEO i SEM - http://magiczne.seoisem.pl/
Blog Shpyo - http://blog.shpyo.net/

Linkvendor.com - http://www.linkvendor.com/
Mypagerank.pl - http://mypagerank.pl/

Drogi czytelniku, dobrnąłeś do końca – Gratuluję ! Mam nadzieję, że podana przeze mnie wiedza przyda Ci się w Twojej karierze pozycjonera. Zachęcam także do przejrzenia innych blogów (wystarczy poszukać w Google). Kup dobrą książkę i zagłębiaj się w tajniki. Pamiętaj – jeżeli wydaje Ci się, że jakieś działania zmierzające do uzyskania lepszej pozycji mogą nie być etyczne – nie rób tego. O wiele lepiej być tym dobrym (White Hat SEOwcem) i poczekać nieco dłużej na wyniki, niż brnąć w szlam zwany Black Hat SEO i drżeć codziennie w obawie przed filtrem czy banem ze strony Google.

Rozwijaj się, zdobywaj wiedzę – kto wie – może kiedyś będziesz na tym zarabiał :)

Pozdrawiam serdecznie i życzę sukcesów,
Łukasz ‘Prox’ Matusik
Redaktor http://ittechblog.pl, Z zawodu programista PHP, Z zamiłowania miłośnik technik SEO.

Pochwały przyznane za posta: 6
Awatar użytkownika
IrysWWF
~user
 
Posty: 546
Dołączenie: 23 Gru 2005, 15:26
Miejscowość: Gdańsk
Pochwały: 21



Powróć do Internet/Sieci komputerowe

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 0 gości