• Ogłoszenie:

Poradnik tworzenie spolszczeń do gier na silniku wintermute

Spolszczenia albo jak kto woli polskie nakładki. Poszukiwane spolszczenia, problemy ze spolszczeniami oraz możliwość dodawania spolszczeń.

Poradnik tworzenie spolszczeń do gier na silniku wintermute

Postprzez ikskoks 15 Sty 2013, 22:33

reklama
Autor: ikskoks
Strona: http://ikskoks.grajpopolsku.pl/news.php
Kontakt: ikskoks@gmail.com

Spis treści:
1. Wstęp
2. Wypakowywanie plików
3. Edycja tekstu
4. Czcionki
5. Grafiki
6. Brak pliku string.tab
7. Wklejanie dodatkowych segmentów
8. Testowanie spolszczenia i tworzenie instalatora


1. Wstęp
Przedstawiam poradnik, który przybliży wam kwestię robienia spolszczeń do wszystkich gier, które są oparte na silniku Wintermute. Jest to dość prosty silnik służący głównie do tworzenia gier przygodowych "wskaż i kliknij". Informacje zawarte w tym tekście pozwolą wam na przetłumaczenie wszystkich dialogów, grafik oraz dorobienie czcionek w razie potrzeby.

Na początku kilka informacji:

# Co to jest Wintermute?
Wikipedia udzieli nam odpowiedzi na to pytanie http://en.wikipedia.org/wiki/Wintermute_Engine

# Jakie gry mogę przetłumaczyć dzięki temu poradnikowi?
Cała lista znajduje się tutaj - http://res.dead-code.org/doku.php/games:start
Wystarczy wybrać coś ciekawego co nie zostało wcześniej przez nikogo przetłumaczone.

# Czy sposoby opisane w tym poradniku zawsze działają?
Tak, chociaż mogą się zdarzyć nieliczne przypadki, gdzie doświadczymy pewnych problemów (Najczęściej wynikające z naszego niedopatrzenia).

# Jakie gry są na silniku Wintermute?
Na pewno takie tworzone przez różne mniejsze studia i amatorów. Nie znajdziecie tu takich ogromnych tytułów jak Wiedźmin 2 ;p

2. Wypakowywanie plików

Przygotowanie plików do edycji to chyba najważniejsza część całego procesu stworzenia spolszczenia. Bez tego nawet nie ruszymy.

Jednak najpierw przyjrzyjmy się budowie przykładowej gry na tym silniku
Image

Folder language - tutaj znajdują się zazwyczaj paczki językowe dla różnych języków (english.dcp, italian.dcp, russian.dcp itp.). Czasami gra w ogóle nie posiada takich paczek lub są one bezpośrednio w folderze gry.
data.dcp - Archiwum zawierające wszystkie zasoby gry (skrypty, scenki, muzykę, filmy, teksty)
<nazwa gry>.exe/launcher.exe - pliki wykonywalne odpowiadające za zmianę ustawień gry oraz jej uruchomienie
Folder font - tutaj zazwyczaj znajdują się czcionki .ttf, które w łatwy sposób możemy zmieniać.

Najważniejsze z tej listy są pliki data.dcp oraz english.dcp, gdyż to właśnie te dwa pliki najczęściej będziemy rozpakowywać na nasz dysk.

Obecnie mamy do wykorzystania dwie proste metody rozpakowania archiwów .dcp, w których znajdują się nasze upragnione pliki. Cały proces opiszę na przykładzie gry Dead City.

I sposób - skrypt quick bms

Najpierw musimy pobrać pogram wykorzystujący skrypty quick bms z tej strony http://aluigi.altervista.org/quickbms.htm (QuickBMS generic files extractor and reimporter)

Będzie nam potrzebny jeszcze odpowiedni skrypt. Znajdziemy go tutaj http://aluigi.altervista.org/papers/bms/wintermute.bms lub tutaj http://ikskoks.grajpopolsku.pl/downloads.php?cat_id=3&download_id=54

Teraz uruchamiamy program klikając dwukrotnie na quickbms.exe

Image

Wyświetli nam się okienko, w którym możemy wybrać lokalizację pobranego skryptu. Odszukujemy go i klikamy Otwórz

Image

I po chwili wyskoczy kolejne okno, w którym trzeba wybrać archiwum .dcp do rozpakowania

Image

A na koniec tworzymy sobie folder służący do przechowywania wypakowanych plików i klikamy Zapisz

Image

Wiersz poleceń programu wyświetli nam listę wypakowywanych plików i po skończonym procesie będziemy mogli wcisnąć ENTER, aby całkowicie zamknąć program.


II sposób - WinterMute Engine Unpacker

Drugim sposobem jest wypakowanie za pomocą programu WinterMute Engine Unpacker. Możemy go pobrać tutaj http://forum.xentax.com/blog/?p=592

Uruchamiamy go za pomocą wiersza polecenia.
Image

Program rozpakuje nam pliki tam, gdzie się to wyświetla w cmd (domyślnie C:\Users\<nazwa użytkownika>>), więc jeśli chcemy zmienić lokalizację, będziemy musieli użyć komendy cd. Na przykład cd c:\Users\ikskoks\Desktop\Dead City\language\WYPAKOWANE PLIKI\

Image

I z tej lokalizacji będziemy już mogli spokojnie wpisać taką komendę c:\Users\ikskoks\Desktop\Dead City\language\WYPAKOWANE PLIKI>C:\Users\ikskoks\Desktop\DCP_Unpacker.exe "C:\Users\ikskoks\Desktop\Dead City\language\english.dcp"

Image

3. Edycja tekstu

Jeśli twórcy gry korzystali z funkcji lokalizacji językowej, to w naszym katalogu po rozpakowaniu powinien pojawić się plik string.tab

Możemy go edytować Notatnikiem lub Notepad++
Image

Jeżeli gra korzysta z czcionek wbudowanych w silnik gry, to bez przeszkód możemy używać polskich znaków w edycji pliku string.tab
Jednak gdy tak nie jest, to być może będziemy musieli edytować zewnętrzne czcionki (o czym w następnym rozdziale) lub zmienić kodowanie pliku.

Dla ułatwienia naszej pracy ze stringami możemy użyć programu OmegaT (LINK)
Musimy tylko pamiętać, żeby zmienić rozszerzenie .tab na .txt

Image

Więcej o tym programie, jego funkcjach i zaletach znajdziecie na forum grajpopolsku

Gdy nie mamy dialogów w pliku string.tab, będziemy musieli korzystać z hex edytora do ich zmieniania na polskie odpowiedniki (ale o tym w jednym z kolejnych działów).

Wspomnę też o tym, że nazwy przedmiotów występujących w grze zawsze znajdują się w pliku items.items i tak samo jak w przypadku string.tab można edytować go notatnikiem lub podobnym programem.


4. Czionki

Większość gier korzysta z domyślnych czcionek znajdujących się w archiwum data.dcp

Image

Jednak nie musimy się nimi zbytnio przejmować, gdyż z reguły wszystkie zawierają polskie znaki, a gdyby zdarzył się wyjątek, to zawsze możemy rozpakować archiwum i je wyedytować w programie graficznym.


Bardziej musimy się przyłożyć przy czcionkach TTF. Zwykle są one umieszczone luźno w folderze fonts. Do ich edycji będziemy potrzebować programu High-Logic FontCreator Professional Edition (LINK)

Otwieramy go i ładujemy naszą czcionkę klikając File>Open>Font File.

Image

W okienku wybieramy czcionkę, którą chcemy zmienić

Image

Teraz musimy dodać polskie znaki. Klikamy Insert>Characters.

Image

Odnajdujemy i klikamy dwukrotnie na każdą polską literkę, którą chcemy dodać do czcionki. Na zielono są zaznaczone znaki, które już znajdują się w czcionce, a na biało są te, które jeszcze musimy dodać.

Image

Na końcu pojawią nam się takie jakby "duchy" polskich znaczków.

Image

Najlepiej przekopiować najpierw zwykły znak, na którym będziemy się wzorować przy dorabianiu polskiego odpowiednika (E --> Ę).

Image

I go wkleić w odpowiednie miejsce.

Image

Teraz musimy dorobić nasz ogonek. Klikamy Edit.

Image

I New Contour.

Image

I rysujemy. Efekty mogą być różne zależnie od naszych zdolności artystycznych ;)
Po edycji zamykamy okienko i widzimy gotowy polski znaczek. Powtarzamy powyższe kroki w przypadku całej reszty aż do uzyskania zestawu - "żółćęśąźń ŻÓŁĆĘŚĄŹŃ". Na końcu wystarczy zapisać efekty naszej pracy.

5. Grafiki

Grafiki to bardzo prosta sprawa. Zazwyczaj są w katalogu scenes jako zwykłe pliki z rozszerzeniem .jpg

Image

Można je edytować dowolnym edytorem graficznym. (Gimp, Paint Shop)

6. Brak pliku string.tab

A co zrobić, gdy wśród rozpakowanych plików nie znajdziemy string.tab? Albo gdy po prostu nie będzie w nim wszystkich potrzebnych dialogów?

No i to są bardzo dobre pytania. Jakoś trzeba sobie z tym poradzić. Najlepiej będzie jak skontaktujemy się z twórcami gry. Może będą łagodnie nastawieni i wyślą nam przez maila, to czego potrzebujemy.

Jeśli autorzy nie odpowiadają na nasze prośby lub po prostu nie chcą, aby jakiś amator robił spolszczenie do ich gry, to zostaje nam tylko jedno - edycja hex edytorem.

Pobierzmy sobie Hex Editor Neo (link)

Przydatny może też być program LookDisk (do szukania tekstu, którego nie możemy znaleźć) (link)

Teksty do tłumaczenia znajdziemy wewnątrz skryptów, czyli plików z rozszerzeniem .script

Image

Otwieramy je naszym hex edytorem

Image

i tłumaczymy (ale tylko te teksty, które pojawiają się w grze).

Image

7. Wklejanie dodatkowych segmentów

Może się zdarzyć taka sytuacja, że w pliku string.tab brakuje nam kilku ważnych segmentów przeznaczonych głównie do zmieniania opcji gry w settings.exe, <nazwa gry>.exe albo launcher.exe

Możemy łatwo je wydobyć z gry dzięki programowi Resource Hacker (link)

Uruchamiamy go i ładujemy do niego jeden z wymienionych plików wykonywalnych.

Image

Wchodzimy w Dialog i kopiujemy nasz tekst

Image

i wklejamy go w odpowiedni sposób do pliku string.tab,

Image

a następnie tłumaczymy na polski i zapisujemy.

8. Testowanie spolszczenia i tworzenie instalatora

Gdy już mamy wszystko przetłumaczone (string.tab, items.items, grafiki, pliki exe), to możemy wszystko przekopiować do folderu gry. Dzięki silnikowi Wintermute pliki luźno położone w folderze gry mają większy priorytet niż te spakowane w archiwach .dcp, co daje nam pewną swobodę w ich edycji i nie musimy ich z powrotem pakować do tych archiwów.

A zatem powinniśmy mieć w folderze gry coś takiego:

Image

Teraz wystarczy trochę pograć (lub dać komuś innemu do testów), wyłapać nasze błędy i poprawić je w plikach.

Na końcu tworzymy prosty instalator za pomocą aplikacji InnoSetup (link) lub archiwum .zip wraz z instrukcją instalacji i wysyłamy nasze spolszczenie w świat.

To wszystko. Mam nadzieję, że poradnik okazał się pomocny. ;)
ikskoks
~user
 
Posty: 19
Dołączenie: 19 Lis 2012, 00:02
Pochwały: 1



Poradnik tworzenie spolszczeń do gier na silniku wintermute

Postprzez miqueas 11 Sty 2023, 14:16

Thanks for taking the time to discuss this, I feel strongly about it and love learning more with this topic. If possible, as you gain expertise, could you mind updating your blog with increased information? It is very helpful for me. Seven Hints

Dodano Dzisiaj, 11:15:
Invaluable post. This really is my first time i visit here. I discovered so many interesting stuff in your blog especially its discussion. Really its great article. Keep it up. บาคาร่า
miqueas
~user
 
Posty: 237
Dołączenie: 12 Paź 2022, 10:49



Poradnik tworzenie spolszczeń do gier na silniku wintermute

Postprzez miqueas 19 Sty 2023, 09:45

Beneficial Write-up, My business is an enormous believer with placing reviews with web-sites to help allow blog site internet writers are aware that they’ve added in anything effective to help online! bet online philippines
miqueas
~user
 
Posty: 237
Dołączenie: 12 Paź 2022, 10:49



Poradnik tworzenie spolszczeń do gier na silniku wintermute

Postprzez jihadot235 28 Sty 2023, 19:55

Superbly written article, if only all bloggers offered the same content as you, the internet would be a far better place.. Dmt vape pen

Dodano Dzisiaj, 20:00:
Superbly written article, if only all bloggers offered the same content as you, the internet would be a far better place.. Dmt vape pen
jihadot235
~user
 
Posty: 68
Dołączenie: 05 Gru 2022, 15:00



Poradnik tworzenie spolszczeń do gier na silniku wintermute

Postprzez jjamesmorgan2 03 Lut 2023, 21:10

This is one of the most important blogs that I have seen, keep it up! kalahari desert, best time to visit botswana, visit botswana, best time to visit botswana for safari, jacks camp botswana
jjamesmorgan2
~user
 
Posty: 29
Dołączenie: 03 Lut 2023, 17:31



Poradnik tworzenie spolszczeń do gier na silniku wintermute

Postprzez jihadot235 06 Lut 2023, 20:02

I was surfing the Internet for information and came across your blog. I am impressed by the information you have on this blog. It shows how well you understand this subject. tnt191 Slot Online
jihadot235
~user
 
Posty: 68
Dołączenie: 05 Gru 2022, 15:00



Poradnik tworzenie spolszczeń do gier na silniku wintermute

Postprzez miqueas 08 Lut 2023, 13:15

Im no expert, but I believe you just made an excellent point. You certainly fully understand what youre speaking about, and I can truly get behind that. online casino games real money

Dodano Dzisiaj, 14:40:
Remarkable article, it is particularly useful! I quietly began in this, and I'm becoming more acquainted with it better! Delights, keep doing more and extra impressive! Portable power wheelchairs
miqueas
~user
 
Posty: 237
Dołączenie: 12 Paź 2022, 10:49



Poradnik tworzenie spolszczeń do gier na silniku wintermute

Postprzez jihadot235 14 Cze 2023, 19:39

I definitely enjoying every little bit of it. It is a great website and nice share. I want to thank you. Good job! You guys do a great blog, and have some great contents. Keep up the good work. Liv Pure
jihadot235
~user
 
Posty: 68
Dołączenie: 05 Gru 2022, 15:00



Poradnik tworzenie spolszczeń do gier na silniku wintermute

Postprzez sharonfrankklin 20 Paź 2023, 08:19

Perhaps the most prominent advantage is their convenience. Disposable vape Products bundles come pre-packaged and pre-filled with e-liquid, eliminating the need for any additional accessories or maintenance. This convenience makes them ideal for both beginners and experienced vapers who want a hassle-free experience.
sharonfrankklin
~user
 
Posty: 6
Dołączenie: 20 Paź 2023, 08:17



Poradnik tworzenie spolszczeń do gier na silniku wintermute

Postprzez dla domu 30 Paź 2023, 19:03

Znakomita strona. Zapraszamy również do odwiedzenia naszej https://zdrowersi.pl/dla-domu-343
dla domu
~user
 
Posty: 2
Dołączenie: 16 Paź 2023, 21:09



Poradnik tworzenie spolszczeń do gier na silniku wintermute

Postprzez rachellara 02 Lut 2024, 12:59

sharonfrankklin napisał(a):Perhaps the most prominent advantage is their convenience. Disposable vape disposable vape bundles come pre-packaged and pre-filled with e-liquid, eliminating the need for any additional accessories or maintenance. This convenience makes them ideal for both beginners and experienced vapers who want a hassle-free experience.

Thanks

Dodano less than a minute ago:
Looking for a Coupons and deals at USA & UK brands top store? Mvouchercodes brings all the valid coupons from the top brands store.
rachellara
~user
 
Posty: 7
Dołączenie: 02 Lut 2024, 12:29




Powróć do Spolszczenia

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 10 gości