Stało się to, co było długo oczekiwane i nieuniknione. Sony i Microsoft zaprezentowały swe nowe zabawki, zwane potocznie PlayStation 3 oraz Xbox 360. Która z nich wygra walkę o dominację na rynku? Która jest silniejsza? Na którą będą lepsze gry? Te pytania niestety przez dłuższy czas pozostaną bez odpowiedzi, my natomiast postanowiliśmy przyjrzeć się nieco obu platformom i trochę podywagować na ich temat.
Wygląd
PlayStation 3
Konsola o długiej tradycji, poprzedzona dwiema znakomicie sprzedającymi się siostrami. 100mln PSX i 85mln PS2 daje do myślenia. Czy nowe urządzenie dorówna legendarnym już poprzedniczkom? To pokaże czas.
Przede wszystkim konsola ma bardzo ciekawy design, zupełnie różniący się od tego, do czego zdążyliśmy przyzwyczaić się przez ostatnie pięć lat. Obłe, futurystyczne kształty mogą się podobać. Obudowa bez zbędnych udziwnień czy wlotów powietrza, wszystkie potrzebne wejścia skrzętnie skrywa z tyłu, przód pozostawiając idealnie czysty, nieskażony żadnym niepotrzebnym elementem. Wzrok przykuwa slot napędu. Na razie trudno to potwierdzić, ale zdjęcia wyglądają, jakby konsola nie posiadała tacki, lecz slot na płytę, taki jak w pierwszych napędach DVD, czy radioodtwarzaczach samochodowych. Tylna ścianka konsoli to również estetyczny projekt. Wszystkie wejścia i wyjścia są uporządkowane i umieszczone w sposób przemyślany, tak że naprawdę nic nie psuje harmonii wyglądu.
Xbox 360
Obudowa tej konsoli posiada nieco mniej zwartą formę, a przy pierwszym spojrzeniu rzuca się w oczy ogromny włącznik, spora tacka napędu oraz dwa sloty na karty pamięci. Obok włącznika prawdopodobnie ukryte są porty USB. Tylna ścianka, podobnie jak u konkurencji, skrywa wszystkie potrzebne wyjścia i wejścia. Nowy Xbox swym wyglądem przypomina prostą skrzynkę, lekko wklęsłą u góry i dołu i, szczerze mówiąc, daleko mu do finezji PS3. Choć w porównaniu z wielką, czarną skrzynią obecnej konsoli, jest to znaczący postęp. Plusem jest to, że obudowa posiada wymienne panele przednie, które można zmieniać we własnym zakresie.
Procesor
PlayStation 3
Sercem PS3 jest procesor Cell. Jego moc zaczyna być już legendarna, ale czy na pewno jest aż tak wielka? Procesor dobrze sobie radzi z dekodowaniem strumieni video, ale nie wiadomo jak to wpłynie na wydajność gier. Cell jest procesorem z rdzeniem PowerPC (jeden rdzeń) i pracuje z częstotliwością 3.2GHz i składa się z siedmiu jednostek SPE, każda wyposażona w 256kB pamięci SRAM. Sam procesor ma zaś 512KB pamięci L2, a jego całkowita wydajność to 218Gigaflopów.
Xbox 360
Mózgiem Xbox'a 360 jest trójrdzeniowy procesor, pracujący również z częstotliwością 3.2GHz. Wykonuje on 9mld operacji na sekundę, zaś każdy z rdzeni w jednym cyklu zegara jest w stanie wykonać dwie operacje. Procesor ma również trzy jednostki przetwarzania wektorów (po jednej na rdzeń) i 1MB pamięci L2.
Pamięć
PlayStation 3
PlayStation 3 dysponuje jedynie 256MB XDR RAM, będącej pamięcią główną i pracującej z częstotliwością zegara Cell'a. Jej przepustowość to 25.6GB/s.
Xbox 360
Xbox 360 będzie mieć 512MB RAM pracującej z częstotliwością 700MHz, współdzieloną z pamięcią video. Osiąga ona przepustowość rzędu 5.4GB/s.
Grafika
PlayStation 3
Za wyświetlanie obrazu w PS3 odpowiedzialny jest chip 128-bitowy RSX o częstotliwości 550MHz i wydajności 1.8Teraflopa. Został zbudowany z 300mln tranzystorów i wspiera w pełni standard HDTV, a co ważniejsze, obsługuje jednocześnie 2 wyświetlacze w tym standardzie. Jego producentem jest firma Nvidia. Chip korzysta z 256MB pamięci GDDR3 VRAM, a jego osiągi to 100mld operacji na shaderach. Przepustowość pamięci VRAM to 22.4GB/s, a RSX'a 20GB/s (zapis) i 15GB/s (odczyt).
Xbox 360
Chip graficzny Xbox'a 360 to produkt firmy ATI, lidera na rynku kart graficznych. Częstotliwość jego zegara to 500MHz, jednak jego pamięć to 10MB eDRAM (wbudowane w rdzeń) o przepustowości aż 250GB/s, resztę zaś współdzieli z pamięcią operacyjną. Daje mu to wydajność rzędu 48 operacji z użyciem shaderów i 500mln.
Pamięć masowa
PlayStation 3
Napęd w PS3 jest w technologii Blu-Ray BD-ROM, która oferuje nam aż 50GB na jednej płycie (25GB na jednowarstwowej). Oprócz tego konsola posiada też miejsce do podłączenia 2.5" dysku twardego oraz sloty na karty pamięci SD, Memory Stick Standard, Duo i Pro, a także CompactFlash.
Xbox 360
Xbox 360 posiada natomiast napęd DVD-DL (płyty DVD dwuwarstwowe), bardziej popularny i co ważniejsze, znacznie tańszy. Konsola ma również dysk o pojemności 20GB (opcja), zaś save'y z gier możemy przechowywać na dwóch kartach pamięci o pojemności 64MB każda. Dysk jest łatwo demontowalny, dzięki czemu można go wyjąć i przenieść zapisane dane do innej konsoli.
Komunikacja ze światem
PlayStation 3
Za ten element w PS3 odpowiadają aż trzy karty Ethernetowe (dwa wyjścia, jedno wejście), WiFi, Bluetooth, porty USB 2.0 (sześć sztuk – 4 z przodu i 2 z tyłu). Konsola ma także oddzielne połączenie WiFi z PSP oraz możliwość spięcia jej w sieć.
Xbox 360
Xbox 360 także ma porty USB, połączenie WiFi oraz Ethernet.
Multimedia
PlayStation 3
W PS3 obraz może być wyświetlany w maksymalnej rozdzielczości 1080p, czyli w standardzie HDTV oraz formacie 16:9. Konsola posiada dwa wyjścia na monitory (standard HDMI), jest więc możliwość podłączenia np. dwóch telewizorów. W przyszłości będzie to wykorzystywane przez gry. PS3 umożliwi też słuchanie muzyki, oglądanie filmów, przeglądanie zdjęć, jak również pogawędki poprzez sieć Internet.
PS3 obsługuje aż siedem padów radiowych, pracujących w technologii bluetooth. Czemu aż tyle, tego niestety nie wyjaśniono, a siedem osób na jednym ekranie to raczej opcja trudna do wyobrażenia. Być może ma to w przyszłości współpracować z dwoma ekranami - wtedy miałoby sens. Ich wygląd może nieco dziwić, przypominają bowiem... bumerangi. Pytanie tylko, czy taka budowa jest wygodna i jak spisze się podczas zabawy.
Xbox 360
Xbox 360 także posłuży do oglądania filmów, słuchania muzyki lub pogaduszek przez Xbox Live. Zapewni obraz w formacie 16:9 i rozdzielczościach 720p oraz 1080i. Niestety na razie nie podano jakie wyjścia AV będzie posiadał.
Pady można podłączyć w ilości sztuk cztery, wykorzystują one połączenie radiowe (2.4GHz). Baterie mają podobno wystarczyć na wiele godzin zabawy, a ładowanie może się odbywać bez jej przerywania. Pady posiadają ponadto wejście do podłączenia słuchawek z mikrofonem, które przydadzą się do komunikowania się w grach lub porozmawiania z przyjaciółmi poprzez XBL. Wygląd kontrolerów jest raczej normalny (w przeciwieństwie do PS3), choć różnią się nieco od obecnych padów, m.in. rozmieszczeniem grzybków, jak również brakiem slotu do karty pamięci.
Konsola pozwoli ponadto zapisywać MP3 na dysku i podmieniać je następnie na utwory z dowolnej gry.
Gry
PlayStation 3
Teraz chyba to co najważniejsze, czyli gry. Na PS3 już zapowiedziano kolejne części takich gier, jak Killzone, Gran Turismo, Metal Gear Solid, Tekken, Devil May Cry i inne. Zaprezentowane trailery powalały na kolana bogactwem szczegółów, płynnością animacji i wieloma innymi elementami. W przypadku konsoli Sony ważne jest również to, że jest ona kompatybilna w dół z poprzednimi platformami, a więc kupując PS3 nie musimy się od razu pozbywać posiadanych gier.
Xbox 360
Xbox 360 pojawi się już w listopadzie, a więc producenci raźno wzięli się do roboty i pracują nad wieloma nowymi tytułami. W momencie premiery wraz z konsolą w sklepach znajdzie się około 20 najnowszych tytułów, w tym takie hity, jak Project Gotham Racing 3, Alan Wake, Gears of War, Call Of Duty 2, The Godfather, Need For Speed Most Wanted i mnóstwo innych, które z pewnością przyciągną wielu klientów.
Podsumowanie
Na koniec pozostaje pytanie o cenę nowych zabawek. Nieoficjalnie mówi się, że PS3 kosztować ma w granicach 400Euro, a więc naprawdę sporo. Cena Xbox'a 360 ma zostać podana latem tego roku, ale szacuje się, że może być nieco tylko niższa od konkurencji, zależy to jednak również od tego, czy zechcemy kupić wersję podstawową, czy wyposażoną od razu w dysk twardy. Poniżej znajdziecie porównanie najważniejszych cech obu platform.
Nazwa konsoli Sony PlayStation 3 Microsoft Xbox 360
Data premiery 2006 Listopad 2005
Pady Bluetooth 2.4 GHz radiowe
Zegar chipa graficznego 550 MHz 500 MHz
Procesor grafiki RSX "Reality Syntheizer" ATI Procesor
Pamięć systemowa 256MB RAM 512MB RAM dzielona z grafiką
Pamięć video 256MB 512MB RAM dzielona z grafiką + 10MB eDRAM wbudowana w rdzeń
Rozdzielczości 480i, 480p, 720p, 1080i, 1080p 480p, 480i, 720p, 1080i
Porty kontrolerów 7 portów do padów Bluetooth 4 porty kontrolerów radiowych
Obsługiwane formaty CR-ROM, CDR+W, DVD, DVD-ROM, DVD-R, DVD+R DVD-Video, DVD-ROM, DVD-R/RW, DVD+R/RW, CD-DA, CD-ROM, CD-R, CD-RW, WMA CD, MP3 CD, JPEG Photo CD
Format płyt Blu-Ray BD-ROM Dual-Layer DVD-ROM
Zintegrowane karty sieciowe 802.11 B/G Wi-Fi, Bluetooth 2.0 802.11 A/B/G Wi-Fi ready
Inne wejścia I/O Ethernet (RJ45), 6 USB 2.0, CF Slot (Type I, II), SD Slot (Regular, Compact), Memory Stick, Memory Stick Duo, 1 x Optical Audio USB 2.0, 2 Memory Slots, Ethernet Port (RJ45)
Pamięci masowe Plug and Play Dysk 2.5" (rozmiar nieznany) (demontowalny) 20GB dysk twardy (demontowalny)
Standardowe wyjścia AV 2xHDMI, 1x AV Nie wiadomo
Pamięć cache L2 512KB L2 cache, 256KB na SPE 1MB
Procesor Cell Power PC IBM
Częstotliwość pracy 3.2GHz 3.2GHz
Przepustowość pamięci 25.6 GB/s pamięć systemowa, 22.4 GB/s pamięć video 22.4 GB/s pamięć systemowa, 256 GB/s pamięć video eDRAM, 21.6 GB/s FSB