Manieq, jak juz mowilem, przeczytaj calosc tej ustawy. znajdziesz ja w necie. 6 stron, z czego de fakto 5 tekstu. bo z tego co rozumiem, ty nie przeczytales calosci nawet.
http://www.mg.gov.pl/NR/rdonlyres/02CDFF11-4217-4078-A37A-240588C1EDBF/16575/Ust_o_szczegol_warunkach_sprzed_konsumenc_tekst_je.pdfmasz tam kilka interesujacych punktow, np.:
Art. 8.
1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia
go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo
wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wyma
gają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się
wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności,
a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego
inny sposób zaspokojenia.
ogolnie, poczytaj, napisz im odwolanie od ich decyzji (do tego tez masz prawo), podeprzyj sie z 3-4 ustepami i powiedz, ze jesli nadal nie widza zasadnosci, mozesz udac sie do np. obroncy praw konsumenta. ponizej masz tekst, ktory ja napisalem, gdy mi sie buty po miesiacu zaczely rozklejac, a nie chcieli uznac gwarancji (to jest odwolanie). po tym z miejsca zrobili co chcialem - zwrot gotowki:P moze ci to pomoze
W związku z odrzuconą przez Państwa reklamacją obuwia, złożoną 16 sierpnia 2010 w
sklepie SOUL w Luboniu, ul. Dębicka 1, odwołuję się od Państwa decyzji. Reklamacja dotyczy
obuwia, zakupionego dnia 29 marca 2010. W uzasadnieniu, które od Państwa otrzymałem,
napisali Państwo, że:
„Nie są to wady produkcyjne, lecz uszkodzenia i zmiany użytkowe. Za tak powstałe
uszkodzenia sprzedawca ani producent nie ponosi odpowiedzialności. Reklamacja z tego
tytułu nie znajduje technicznego oraz rzeczowego uzasadnienia i nie może być powodem
odstąpienia od umowy kupna-sprzedaży.”
Jednakże, według ustawy (na którą również Państwo się powołujecie) z dnia 27 lipca 2002
r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego
(Dz. U. z dnia 5 września 2002 r.), nie jest to prawda, gdyż wg. Art. 4. :
1. Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego
wydania jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem
sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania.
3. W przypadkach nieobjętych ust. 2 domniemywa się, że towar konsumpcyjny jest zgodny
z umową, jeżeli nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany,
oraz gdy jego właściwości odpowiadają właściwościom cenzura!ącym towar tego rodzaju.
Takie samo domniemanie przyjmuje się, gdy towar odpowiada oczekiwaniom dotyczącym
towaru tego rodzaju, opartym na składanych publicznie zapewnieniach sprzedawcy,
producenta lub jego przedstawiciela; w szczególności uwzględnia się zapewnienia,
wyrażone w oznakowaniu towaru lub reklamie, odnoszące się do właściwości towaru, w
tym także terminu, w jakim towar ma je zachować.
W związku z wyżej wymienionymi punktami, stwierdzenie, że są to „uszkodzenia i zmiany
użytkowe” jest bezpodstawne, bowiem obuwie jest jednym z podstawowych elementów
ubioru, chroniącym stopy. Uwzględniając przytoczone punkty Art. 4 tej ustawy, chciałbym
też oprzeć się o ustępy z Art. 8 tego dokumentu:
1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać
doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę
na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych
kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z
umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę
niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia.
4. Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać naprawy ani wymiany albo
jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy
naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo
domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy; od umowy nie może
odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Przy określaniu
odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia.
Jako, że buty są jednym z podstawowych dóbr, w większości nie zaliczanych do tzw. dóbr
luksusowych, naprawa albo wymiana mogłyby skutkować narażeniem mnie na znaczne
niedogodności, bowiem kupiłem te buty, aby ich używać. Chciałem więc odstąpić od umowy,
aby móc za zwrócone mi pieniądze kupić inną parę. Załączam również zdjęcia, wskazujące
wady obuwia.