
maisa napisał(a):strasznie pogorszył mi dzwiek
VirtualDub to program do przechwytywania i obróbki video. Program jest oparty na licencji GNU General Public License (GPL), dzięki czemu jest kompletnie darmowy. Program został zaprojektowany do...
Czy do zgrywania nagrań analogowych mogę wykorzystać kartę tunera TV w komputerze?
Do zgrywania wideo można użyć karty tunera telewizyjnego z wejściem wizji, jednak efekty są przeważnie kiepskie. Jakość obrazu uzyskiwana przy pomocy takiego rozwiązania jest co najwyżej średnia. W tańszych tunerach, ze względu na wykorzystanie niemarkowych podzespołów i kiepską jakość wykonania, bardzo często występują różne zniekształcenia (mora, przesunięcia fazy, rozmycia itp.), których nie da się wyeliminować. Tunery, ze względu na programowe kodowanie, mocno obciążają procesor podczas przechwytywania, może to powodować np. gubienie klatek, utratę synchronizacji A/V itp. Są też bardzo wrażliwe na zakłócenia sygnału, co może uniemożliwić zgranie starych nagrań do komputera. Nie polecamy takiego rozwiązania dla wideoamatorów i osób, którym zależy na wysokiej jakości archiwizowanych materiałów.
Na co należy zwrócić uwagę w konfiguracji komputera przeznaczonego do zgrywania wideo?
Oczywiście im szybszy procesor, więcej pamięci tym lepiej. Konkretne wymagania zależą od zastosowanego oprogramowania. Nowe wersje programów są z reguły dość wymagające, dla płynnej pracy wymagają procesora o szybkości ok. 2GHz, pamięci min. 512MB itp. Szybkość procesora i ilość pamięci RAM mają podstawowe znaczenie przy takich operacjach jak kompresja/rekompresja materiału (np. DV-MPEG2), przeliczanie efektów itp. Jeżeli dysponujemy słabszym komputerem - trzeba pozostać przy mniej wymagających wersjach oprogramowania (np. Ulead VideoStudioi uzbroić się w cierpliowść.
Istotnym elementem wpływającym na komfort, wydajność i bezawaryjną pracę są dyski twarde i ich konfiguracja. Przede wszystkim muszą mieć odpowiednią pojemność (np. 1 godzina materiału DV zajmuje ok. 13GB) i szybkość - dla materiału DV minimum Ultra ATA66. Należy zwrócić uwagę czy tryb DMA jest włączony w systemie. Zaleca się ponadto, aby na dane A/V przeznaczyć osobny dysk (nie systemowy). Często problemy typu "zacinanie się" programu przy przechwytywaniu lub renderowaniu wynikają właśnie z faktu, że wszystkie pliki projektu znajdują się na dysku systemowym. Ważna również jest regularna defragmentacja takich dysków.
Podczas zgrywania materiałów wideo do komputera, montażu oraz renderingu zaleca się wyłączenie programów pracujących w tle (np. Firewall'e, skanery antywirusowe, klienci P2P) - mogą one zakłócać pracę programu edycyjnego, powodować gubienie ramek przy przechwytywaniu, zawieszanie się podczas renderingu itp.
Jeżeli korzystamy z zewnętrznego urządzenia USB zgrywającego np. do MPEG-2, dla uzyskania najwyższej jakości potrzebny jest port USB w standardzie 2.0. Mają go praktycznie wszystkie płyty główne produkowane od 2002 roku, do starszych modeli można zainstalować odpowiednią kartę PCI. USB w starszym standardzie (1.1) jest za wolne aby korzystać z pełnej rozdzielczości PAL i mniej stratnych współczynników kompresji (umożliwia ustawienie strumienia danych na max. 4-6 MB/sek). Oczywiście, starsze komputery można bez problemu wyposażyć w porty USB 2.0 instalując odpowiednią kartę.
maisa napisał(a):zrobiłem 15 min filmik
maisa napisał(a):zapisałem w formacie avi
maisa napisał(a):zrobił mi ponad 3gb
maisa napisał(a):dodałem kilka efektów
kilkujadek napisał(a):zrobiłem 15 min filmik
kilkujadek napisał(a):zrobił mi ponad 3gb
maisa napisał(a):a czym moge to skompresowac ? dziekuje za pomoc
Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 68 gości