• Ogłoszenie:

Playstation vita - test

Testy podzespołów komputerowych

Playstation vita - test

Postprzez fluid 17 Sie 2012, 19:02

reklama
Ponownie zaczne od tego ze wszystkie zdjęcia sa obciete z prawej strony, jednak po kliknieciu otwiera się w pelnym rozmiarze. :lol:

PS VITA – najnowsze dziecko koncernu SONY, w sumie ich 5 a z przenośnych to 2 konsola.
Czy naprawdę jest to na tyle rewolucyjny wynalazek, żeby odnalazł się na rynku handheldów, na którym od długiego czasu króluje niepodzielnie Nintendo ze swoim DS’em (we wszystkich możliwych odmianach od podstawowej przez wersje „i” aż po wersje „XL” oraz „3DS”)?
Czy tym razem Sony nie popełni tych samych błędów jak z PSP?
Sony już raz próbowało zawalczyć o swój kawałek tortu w segmencie konsol przenośnych i jak na razie średnio im to wyszło. Nie oszukujmy się ale, PSP poległo w starciu z Nintendo głównie przez słabe porty gier z PS2 i w pewnym momencie położenie laski na samą konsole i staranie się poprawienie jej pozycji przez kolejne „mutacje” sprzętu (wersja lite, później wersja GO! z usuniętym napędem UMD i ostatnio wersja Economy – kompletnie nieudana moim zdaniem i maksymalnie wykastrowana z funkcjonalności, że wspomnę tylko o usunięciu modułu WLAN, portu TV-OUT i co gorsze użycie głośnika mono i gorszej jakości ekranu LCD – jednym słowem padaka na całego) zamiast skupić się na tym co najważniejsze – porządnymi i solidnie wykonanymi grami (najlepiej od producentów first party).
Nie zrozumcie mnie źle, na PSP są tytuły warte uwagi jednak było i jest ich zbyt mało, a po premierze PS Vita nie nastawiałbym się na wielkie gry, które miałyby powstać na PSP – twórcy raczej skupią się na nowej konsoli. W momencie pierwszych zapowiedzi nowej konsoli, wtedy jeszcze pod nazwą NGP czyli New Generation Portable (muszę się przyznać że bardziej mi się podobała ta nazwa niż PS Vita, która brzmi jakoś tak trochę „zniewieściale” :o ) nie byłem jakoś bardzo napalony, pomyślałem wtedy – ot Sony postanowiło podpiąć się pod sukces Nintendo i do PSP doda ekran dotykowy. Z czasem okazało się że Sony ma w zanadrzu kilka innych przyciągających do nowej konsoli bajerów i moje nastawienie stopniowo i powoli się zmieniało. Zmieniło się na tyle że jest to 2 sprzęt, który zakupiłem praktycznie w dniu premiery licząc się z tym, że gdybym poczekał trochę to nie przepłaciłbym ca. 200-300 złotych. No ale ja się chce grać to trzeba płacić :D :D :D

Czy warto kupic sprzet ktory kosztuje praktycznie tyle co konsola stacjonarna? Na odpowiedz przyjdzie czas...

Pomarudziłem trochę na postępowanie Sony, które od dawna przestało mi się podobać, więc pora teraz na zmianę nastroju o 180 stopni i z radością chciałem wam przedstawić nowy, naprawdę dobry kawałek hardware’u.
Panie i Panowie przed Wami – PS VITA

Zanim zaczniemy, dla przyzwoitości poinformuję że na rynku dostępne są dwa modele PS Vita
1.model z 3G, Wi-Fi oraz GPS’em
2.model bez 3G i GPS’u jeno z samym Wi-Fi :o
Różnią się one oczywiście ceną i ww. funkcjami. Z wyglądu wersja BEZ 3G nie ma slotu na karte SIM.
Cała reszta jest identyczna.

Ten opis dotyczy wersji 3G

Zaczniemy standardowo czyli od wyglądu i zawartości pudełka ze sprzętem.
Image
Image
Image
W środku oprócz masy makulatury (to już chyba standard) znajdziemy jeszcze
Image
Ładowarki sieciowej i kabla USB
Image
Jeżeli chodzi o kabel USB to Sony ma w głębokim poważaniu obecny trend na rynku sprzętu elektronicznego, gdzie wszyscy starają się nie „tworzyć” kolejnych gniazd o coraz dziwniejszym kształcie (usb-a, usb-b, micro usb i inne tego typu „wynalazki”) i wyprodukowali cudo które nie dość że ma dziwny kształt to oczywiście nikt inny tego typu gniazda nie używa, więc zgubienie kabla kończy się koniecznością wydania kilkudziesięciu złotych na nowy kabelek made by Sony. Już co prawda pojawiły się nieautoryzowane akcesoria (np. firmy Big Ben) jednak fakt pozostaje faktem – kabel nietypowy więc lepiej nie zgubić :o A wtyczka wygląda sobie tak:
Image
Skoro jesteśmy przy „wynalazkach” Sony nie sposób nie wymienić karty pamięci.
Jak wiemy z przypadku jakim było PSP, konsola do zapisywania stanów gry potrzebowała karty pamięci. O ile w przypadku PSP Sony postawiło na swój już istniejący nośnik (Memory Stick Duo) który był wykorzystywany w innych ich urządzeniach (telefony, aparaty fotograficzne) tak w przypadku PS Vita stwierdzili że też przekombinują – stworzyli kolejny format karty pamięci, który oczywiście z niczym innym niż Vita współpracował nie będzie. Żeby tego było mało to niektóre gry WYMAGAJĄ tego, aby mieć kartę w konsoli gdyż inaczej się NIE uruchomią (np. Uncharted)!!!
Debilizmu tej decyzji nie jestem w stanie ogarnąć. Sony tworząc konsolę nie wyposażyło jej w jakąkolwiek pamięć wewnętrzną do obsługi save’ów. Jest to kolejny krok którego nie mogę zrozumieć. W dzisiejszych czasach ceny pamięci flash są na śmiesznie niskim poziomie, więc na pewno nie chodziło tu o obniżenie kosztów całości urządzenia. Przecież wystarczyłoby głupie 512MB czy 1GB (np. Uncharted potrzebuje raptem 64MB na save) pamięci, której koszt wyniósłby Sony marne grosze…
Tak więc jedyne co przyświecało Sony to chęć zarobku, zwłaszcza że karty do najtańszych nie należą.
Na rynku dostępne są karty w kilku pojemnościach:
4GB w cenie ok. 80zl
8GB w cenie ok. 140zl
16GB w cenie ok. 190zl
32GB na chwile obecna na allegro koszt ok… 500zl – (oficjalnie jeszcze nie jest dostępna w Europie, ale na dniach ma się to podobno zamienić)
Sama karta wyglądem niewiele różni się od karty Micro SD, jest od niej trochę tylko większa.
Image

W pudełku znajdziemy też karty do rzeczywistości rozszerzonej (później w tekście będę się posługiwał skrótem AR) które mają znacznie więcej zastosowań niż te które były dołączone do Nintendo 3DS. Szerzej opiszę temat trochę później.

Image

Oraz w wersji 3G kartę startową sieci Play z limitem 300MB danych.

Image
Image

No to zawartość pudełka mamy już przedstawioną więc pora przejść do dania głównego – konsoli
Na początek kilka zdjęć z każdej możliwej strony z wyjaśnieniem co gdzie się znajduje.
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image


Konsola jak widać sprawia solidne wrażenie (jeżeli chodzi o design to Sony zawsze miało ten temat na tip top) Pierwsze co rzuca się w oczy to drugi analog (nareszcie!!!) czyli coś czego brakowało w PSP
Z wyglądu przypomina on te które są w padzie od PS3 jednak nie można ich „wcisnąć”.
Tuż obok analogów umieszczono głośniki – w moim odczuciu nie było to dobre miejsce żeby je umieścić gdyż w trakcie gry zdarzało mi się zakryć je kciukami.
Cała reszta rzeczy na przednim panelu jest taka jak być powinna – przyciski geometryczne są odpowiedniej wielkości i nawet ja ze swoimi sporymi paluchami nie miałem problemów.
D-pad również działa bardzo dobrze i słychać że jest pod spodem dobre wytłumienie tak więc nie powinno być problemów z pogorszeniem jego pracy w dłuższym użytkowaniu.
Kamery podobnie jak w przypadku 3DS’a to śmiech na sali. Zarówno przednia jak i tylnia mają rozdzielczość……..0,3 megapixela. O ile do obecnych gier AR wystarcza tak do innych zastosowań zwyczajnie się nie nadaje.
Przedni ekran konsoli to całkiem fajny kawałek sprzętu. Identycznie jak w produktach z jabłuszkiem jest to ekran multidotykowy (pojemnościowy) z tym że wykonany w technologii OLED więc jakość wyświetlanego obrazu i jego ostrość jest rewelacyjna.
Bardzo dużo ciekawości od momentu ogłoszenia specyfikacji sprzętu budził tylni panel, który również miał być dotykowy. Sam zastanawiałem się jak to będzie wyglądać i jak się sprawdzać w praktyce. Z wyglądu i w dotyku jest to po prostu kawałek plastiku nie różniący się niczym od obudowy i w sumie tym właśnie jest  Miałem go możliwość sprawdzić na razie w jednej grze (Uncharted) i o ile granie z jego pomocą nie jest na początku intuicyjne tak z czasem staje się bardzo naturalne. Np. podczas wdrapywania się na linę zamiast trzymać przycisk można przesuwać na przemian lewym i prawym palcem z góry do dołu tego panelu tak jakby imitowało to wspinanie się po linie. Całkiem fajny patent i jestem ciekawy jak inne firmy i gry go rozwiną, bo potencjał jest, trzeba go tylko nie zmarnować.

Teraz może trochę o grach.

Sony mając na uwadze jak sromotnie przegrali sprawę z piractwem w przypadku PSP tym razem postarali się maksymalnie utrudnić życie ewentualnym piratom i po raz kolejny stworzyli swój format kart pamięci. Jak czas pokaże i doświadczenie pewnie prędzej czy później i tak zostanie on złamany 
Pudełko i gra wygląda tak
Image
Image

Co mnie zdziwiło to kompletny brak instrukcji w formie papierowej wewnątrz pudełka na rzecz instrukcji elektronicznej. Niby taki teraz trend, bo dbanie o ekologie itd. jednak po otwarciu (zafoliowanego) pudełka poczułem się tak jakby mnie ktoś okradł z instrukcji  Po prostu „czegoś” brakuje .
Sama gra wyglada po prostu OBLEDNIE. Niewiele przesady jest jeśli powiem ze graficznie wyglada lepiej niż pierwsza czesc Uncharted na PS3. Do tego dochodzi mega immersja dzieki specjalnym funkcja jakie posiada VITA. O tylnym panelu już mowilem (wspinanie), znalazłeś w grze kartke zapisana atramentem sympatycznym – nie ma problemu, po prostu kierujesz konsolke pod slonce/źródło swiatla i tekst stopniowo się pojawia!!!, znalazłeś zakurzony relikt – bum! Ruszając palcem po ekranie „scierasz” kurz. Jednym slowem rewelacja.
Kolejna gra która ostatnio testowalem jest kolekcja Metal Gear Solid która zawiera 2 i 3 czesc tej rewelacyjnej sagi. Podsumowac można to jednym slowem – rewelacja. Konwersja udana w 110% i można powiedziec ze masz PS2 w kieszeni. 
Na razie to tyle jeżeli chodzi o gry które wyszly a które mnie interesuja. Na szczescie przyszłość i zapowiedzi rysuja się w kolorowych barwach:
• Specjalna wersja Assassins Creed 3 dedykowana stricte pod Vite i nie bedaca konwersja z „duzych” konsol
• Soul Sacrifice – RPG w mega mrocznych klimatach!!!
• Nowe Call of Duty
• Street fighter x Tekken
• Silent Hill
• Killzone
Potencjal jest i to spory wiec mam nadzieje ze Sony nie pokpi sprawy jak mialo to miejsce z PSP.
Teraz pora przyjrzeć się troche interface’owi uzytkowemu.
Projektujac interface (moim zdaniem) Sony inspirowalo się OS z produktow Apple.
System nosi nazwe LiveArea.
Przesuwanie ekranow, przytrzymywanie aplikacji palcem aby zaczela się „trzasc” w celu jej usuniecia jednoznacznie się kojarza komus kto ma Iphone’a czy Ipad’a.
System jest bardzo „kreskowkowy” (ciezko mi znaleźć lepsze okreslenie) i mega intuicyjny.
Caly LiveArea wyglada sobie tak:

Image

Image

Kazda ikonka mowi sama za siebie wiec nei będę się bawil w ich objaśnianie.
Zrobie tylko maly wyjatek dla funkcji NEAR.
Nie wiem co się porobilo na swiecie ale obecnie kazda gra/konsola MUSI mieć funkcje spolecznosciowe (po jaka cholere się pytam?) I taka to wlasnie funkcje pelni NEAR.

Image

Jako ze granie facebooki, trollbooki i inne portale spolecznosciowe omijam szerokim łukiem i puszczam na nie cieplego szczocha, tak wiec aplikacje ta jeno liznalem po wierzchu gdyz jest dla mnie ona kompletnie zbedna.
Za jej pomoca można się dowiedziec w co (i jak często) Graja ludzie znajdujący się w jakiejs tam odległości od ciebie, ile osob posiadajacych Vite minales idac na zakupy do Tesco z uspiona konsola w plecaku i tego typu cenzura!. Możesz komus za pomoca tej funkcji zostawic w niektórych grach „podpowiedz” do gry i jeżeli ktos będzie gral w ta sama gre i znajdziecie się oboje w swoim zasiegu to dostanie on informacje ze user xxxx ma dla ciebie podpowiedz. Można się wymieniac swoimi osiągnięciami, trofeami i grami, pochwalic się ile to zrobilo się kilometrow z konsola w kieszeni. Jednym slowem mega cacko dla facebookowych onanistow, którzy musza się podzielic wszystkim nawet jak jest to tylko oddanie stolca x raz w ciagu jednego dnia. Ja dziekuje, postoje.

Image

Image

Z ciekawostek dropsa - smiesznie wymyslono odblokowywanie konsolki z trybu uspienia oraz zamykanie aplikacji.
Po wybudzeniu z trybu sleep bądź podczas gry nacisniecie przysicku PS (Home) powoduje „zawieszenie” dzialania aplikacji i powrot do LiveArea. Chcac aplikacje zamknąć/odblokowac ekran musimy złapać ja za rog i „odkleic” jak kartke 
A tak to wyglada:
Image
Image

Dosc przydatna funkcja jest MENADZER ZAWARTOSCI
Jest to narzedzie które umożliwi nam polaczenie konsolki z duza siostra PS3 lub z PC w celu zrobienia backupu danych czy tez save’ow.
Image Image


Czas na male podsumowanie .
Ogolnie start Vity wypadl wedlug mnie ciut lepiej niż start 3DS’a. Lepszy lineup tytułów (killerski Uncharted), nie było wpadek w postaci niedziałających niektórych funkcji systemu (vide przegladarka internetowa w 3DS która zaczela działać dopiero po bodaj 2 czy 3 update firmware’u).
Wykonanie konsolki jak zawsze w przypadku urządzeń Sony stoi na najwyższym poziomie wiec nie ma się do czego przyczepic. Przyczepie się tylko do matrycy w aparatach – do czegokolwiek innego poza dedykowanymi grami AR się one nie nadaja. Sony naleza się tez baty za pazernosc i zmuszanie ludzi do placenia chorych pieniędzy za cos czego nie wykorzystaja nigdzie indziej – nowy format kart pamieci oraz kompletnie z dupy wytrzasnieta koncowka kabla USB.
Pochwaly z kolei naleza się za ekran OLED, pomysl na drugi dotykowy panel z tylu no i za moc urzadzenia która jest ogromna i pozostaje mieć nadzieje ze producenci gier będą umieli to wykorzystac w sposób nas graczy satysfakcjonujący.
Tekst zacząłem pisac na początku marca (raptem z tydzień po premierze konsolki) jednak rodzil się on w bolach i finalnie dopiero dzisiaj go skończyłem (17.08) wiec moja ocena będzie podwojna.
Z perspektywy dnia dzisiejszego oraz taka jaka miałem w chwili kiedy konsole miałem dzien czy dwa.
W kilka dni po premierze konsolka miala u mnie 4/6 – ze względu na biedna ilość startowych tytułów (raptem jeden killer, reszta cenzura! lub kichy pokroju Ridge Racera) wiec nie bardzo bylo sie czym bawic.

Na dzien dzisiejszy pojawilo się już troche gier (jednak dalej brakuje killerow, które dopiero maja się pojawic), kolejna aktualizacja firmware (zapowiedziana na 28 wrzesnia) zaoferuje funkcje cross-controller.
Dzięki Cross-Controllerowi bedzie można sterowac aplikacja do odtwarzania video (przewijanie) i odtwarzaczem muzycznym. Jednak najwazniejsza funkcja będzie możliwość grania w gry dedykowane PS3 za pomoca PS Vity!!!
Pierwszymi tytułami ktore beda wspierac te funkcje bedzie:
• Street Fighter X Tekken
• PlayStation All-Stars: Battle Royale
• Sly Cooper: Thieves in Time
• Ratchet & Clank: Q Force.

Kolejną czescia tej aktualizacji abedzie system Cross-Save, który pozwoli na kontynuowanie zabawy na PS Vita po zakończeniu jej na PlayStation 3 w grach obsługujących Cross-Play.
Czyli po naszemu – wyganiaja cie sprzed telewizora bo chca oglądać telenowele – bierzesz Vite i kontynuujesz gre na mniejszym ekraniku.
Jak dla mnie B.O.M.B.A 
Tak wiec na chwile obecna majac na uwadze to co jest i to co lada dzien będzie konsolka ma u mnie ocene 5,5/6 i szanse na podniesienie jej do poziomu maksymalnego, gdyz z tego co widac po ostatnich targach Sony wzielo się za suport najnowszego dziecka i wydaje się ze nie powtorzy się sytuacja z PSP.

Na koniec odpowiem na pytanie ktore postawilem na samym poczatku.
Czy warto kupowac nowy sprzet Sony?
Wedlug mnie warto jak jasna cholera!
PORADNIK W CAŁOŚCI ZOSTAŁ NAPISANY PRZEZE MNIE.
WSZYSTKIE ZDJĘCIA ZOSTAŁY WYKONANE PRZEZE MNIE
ZABRANIAM KOPIOWANIA, ROZPOWSZECHNIANIA PORADNIKA I ZDJĘĆ W CAŁOŚCI LUB W CZĘŚCIACH BEZ MOJEJ ZGODY I WIEDZY
WSZYSTKIE TU PRZEDSTAWIONE OPISY MAJA WALORY WYŁĄCZNIE EDUKACYJNE


Pochwały przyznane za posta: 7
Awatar użytkownika
fluid
»ekspert
 
Posty: 14746
Dołączenie: 12 Gru 2004, 00:38
Miejscowość: Warszawa
Pochwały: 947



Powróć do Testy sprzętu

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości