Prokuratura Generalna radzi, by mandatu nie przyjmować. W takich przypadkach straż kieruje do sądu wniosek o ukaranie. A tego, zdaniem Prokuratury Generalnej, nie ma prawa robić.
– Organ ten nie posiada kompetencji do prowadzenia postępowania wyjaśniającego, kierowania wniosku do sądu o ukaranie obwinionego oraz do wnoszenia środków zaskarżenia – informuje Maciej Kujawski z Biura Prokuratora Generalnego.
Nawet jeśli sąd uzna winę kierowcy, nie oznacza to jeszcze przegranej. Kolejnym etapem jest kasacja w Sądzie Najwyższym. Sam kierowca nie może jej złożyć, takie prawo ma rzecznika praw obywatelskich lub Prokuratura Generalna. I to tam należy szukać pomocy.
dresik napisał(a): probowac sie dogadac zeby przynajmniej punktów nie zgarnac..
Robert napisał(a):Jak będzie widać twarz - przynaj się.
Jeśli nie - nie wiesz kto prowadził. Płacisz mandat i nie masz punktów.
kajtekjr napisał(a): Swego czasu miałem 22 punkty i jakoś noga stała się lżejsza przez rok
kajtekjr napisał(a):Swego czasu miałem 22 punkty
dresik napisał(a):kurde jak mam sie włóczyc po sadach wole zaplacic..i probowac sie dogadac zeby przynajmniej punktów nie zgarnac..
tylko samochod jest dla ojca zarejestrowany a ojciec nie ma prawka wiec bedzie trzeba pokazac kto prowadzil..
List informujący o wykroczeniu wysyłają ITD lub straż gminna. W kopercie znajdują się trzy oświadczenia, a jedno z nich dotyczy tego, kto prowadził pojazd. Kierowcy znaleźli jednak lukę prawną w tych dokumentach. Jeśli właściciel auta wpisze, że to nie on kierował autem oraz nie pamięta, kto siedział za kierownicą, ITD skieruje wniosek do sądu o ukaranie. W takiej sprawie oskarżycielem może być jednak tylko policja, która w tej chwili nie odpowiada już za mandaty z fotoradarów.
Jeśli wpiszemy w odpowiednią rubrykę imię i nazwisko np. dalekiego kuzyna z Białorusi, wyegzekwowanie kary będzie niemożliwe. Ani straż gminna ani ITD, nie mają bowiem możliwości wysłania mandatu do obywatela kraju spoza Unii Europejskiej.
Przesłać do straży pismo, w którym żądamy przesłania fotografii wykonanej przez urządzenie rejestrujące (jeśli takiej nie otrzymaliśmy).
W piśmie pytamy też, czy zdjęcie zostało wykonane przez urządzenie stacjonarne, czy mobilne.
Następnie żądamy kopii homologacji urządzenia, które wykonało zdjęcie.
Prosimy też o podanie nazwy i numeru fabrycznego tego urządzenia.
W piśmie pytamy straż, czy neguje ona stanowisko prokuratora generalnego w zakresie braku zgodności z konstytucją art. 96 § 3 k.w. oraz art. 78 ust. 4 i 5 ustawy - Prawo o ruchu drogowym.
Na koniec pytamy, czy straż miejska zamierza nakładać mandaty karne oraz kierować wniosek o ukaranie do sądu w niniejszej sprawie pomimo stanowiska prokuratora generalnego w zakresie braku konstytucyjności przepisów wskazanych w piśmie z dnia 12 kwietnia 2013 roku.
z tego co pamietam, to aktualnie moga tylko w terenie zabudowanym, o ile nie jest to trasa ekspresowa/autostrada (bo czasami takie przez teren zabudowany przebiegaja).dresik napisał(a):I z tego co wiem to straz miejska nie ma prawa robic zdjec jak to wyglada???
-Czy Straż Gminna ma prawo do przeprowadzania kontroli prędkości fotoradarem przenośnym w terenie zabudowanym bez oznaczeń D-51?
-Nie ma prawa
-Ale czy Sąd uzna to za powód aby nie ukarac Cie mandatem... malo prawdopodobne ale możliwe
-Nie rozumiem tego zdania?
-To oznacza, że brak oznakowania, o pomiarze nie zwalnia Ciebie ze stosowania się, do ograniczenia prędkości.
dentek napisał(a):Zasadniczo posumowując, strażnicy miejscy są dość zbędni...
Niekwestionowanymi liderami w zarabianiu na fotoradarach na Pomorzu są gminy z regionu słupskiego, gdzie króluje najsłynniejsza podsłupska Kobylnica, z przychodami w wysokości 6,9 mln zł. W 2011 r. strażnicy gminni wystawili tam 52 682 mandaty. 3 tys. spraw trafiło do sądu, a 99 proc. z nich zakończyło się skazaniem. Koszt utrzymania Straży Gminnej to 2,8 mln zł.
Maszynki do zarabiania pieniędzy
Są gminy, w których urządzenia do pomiaru prędkości stały się swego rodzaju maszynkami do zarabiania pieniędzy i to całkiem niezłych pieniędzy. Samorządy planują nawet w budżecie wysokość dochodu uzyskanego z grzywien z rocznym wyprzedzeniem. Dla przykładu, gmina Wejherowo (woj. pomorskie) zaplanowała, że do budżetu urzędu z tego tytułu trafi w 2011 roku 2 mln zł. Kierowcy jednak spłatali figla włodarzom i na konto gminy wpłynęło jedynie 1,9 mln zł. Podobnie gmina Debrzno (woj. pomorskie), która liczyła na zarobek rzędu 5,3 mln zł, ale musiała się zadowolić kwotą w wysokości 4,6 mln zł. Ale to i tak nic w porównaniu z innymi gminami i miastami...
Niekwestionowanym liderem jest Warszawa. Straż miejska w stolicy dysponuje siedmioma masztami fotoradarowymi oraz dwoma fotoradarami mobilnymi zamontowanymi w pojazdach. W 2011 roku straż nałożyła 3 480 mandatów karnych na łączną kwotę 8 999 450 zł. Świetnym wynikiem może pochwalić się również gmina Kobylnica (woj. pomorskie), na której terenie znajduje się sześć stacjonarnych urządzeń rejestrujących. W 2011 roku wystawiono tutaj łącznie 52 682 mandaty karne, a przychód z nałożonych grzywien wyniósł dokładnie 6 810 353 zł. Nieco mniejszy zysk z tego tytułu odnotowała gmina Człuchów, która na urządzeniach do pomiaru prędkości zarobiła 5 mln zł. Mniej wpłynęło do budżetu gminy Biały Bór (woj. zachodniopomorskie). Na jej terenie znajdują się trzy fotoradary, w tym jedno stacjonarne i dwa mobilne. W 2011 roku wystawiono tutaj 42 480 mandatów karnych, z których gmina zarobiła 4 639 432 zł. Podobny wynik odnotowała gmina Debrzno z woj. pomorskiego. Do jej budżetu wpłynęło w 2011 roku 4,6 mln zł. Na fotoradarach sporo zarobiła również gmina Kęsowo (woj. kujawsko-pomorskie).
Jakiś czas temu kolega podrzucił mi "podanie" które zdecydowanie umili czas w/w zacnym instytucją. Polecam przeczytać całość, może komuś się przyda
Miasto, data
Imię i nazwisko
adres
Do
/nazwa instytucji/
adres
P R O Ś B A
Szanowny Panie ...........
W dniu /data zdarzenia/ o godz. XX.XX zostało zrobione zdjęcie rzekomo
mojego pojazdu o numerze /numer rejestracyjny/ oraz przesłano
dokumentację na mój adres. Jednakże obawiam się, że przesłana
dokumentacja jest niestety niekompletna, a co za tym idzie obawiam się
również, że wykazany na zdjęciu z fotoradaru pomiar prędkości może
niestety nie być prawidłowy, o ile na zdjęciu został faktycznie
uwieczniony mój pojazd. Bardzo chciałbym pomóc Panu Komendantowi w
ustaleniu sprawcy wykroczenia, ale najpierw proszę o rozwianie wszelkich
moich wątpliwości.
Ale do rzeczy:
1. Oświadczam zgodnie z prawdą, iż nie wiem czy na zdjęciu został
uwieczniony mój pojazd, gdyż po polskich drogach porusza się wiele
pojazdów podobnych do tych z przesłanego przez Państwa zdjęcia,
natomiast tablice rejestracyjne są elementem łatwo wymienialnym i można
je bez problemu podrobić i zamontować w innym pojeździe. Moje
wątpliwości mogłyby zostać rozwiane w przypadku umożliwienia porównania
znaków szczególnych pojazdu jak numer identyfikacyjny pojazdu czy numer
silnika z danymi w dowodzie rejestracyjnym mojego pojazdu, tak jak to
jest sprawdzane na przeglądach okresowych. Nie wspomnę już o tym, że na
zdjęciu nie widać /ani marki ani modelu pojazdu ani rodzaju nadwozia/, a
także nie mam możliwości sprawdzenia koloru pojazdu, co budzi moje
wątpliwości czy to faktycznie jest mój pojazd. Tutaj jednak poproszę o
przesłanie zdjęcia w wyższej rozdzielczości (i jeśli to możliwe w
kolorze), co niewątpliwie pozwoli na rozpoznanie pewnych cech
szczególnych sfotografowanego pojazdu, natomiast nie ulega wątpliwości,
że większość /samochodów, motocykli/ wygląda podobnie (szczególnie w
perspektywie zdjęcia „od tyłu” / „z przodu”), więc i mój samochód /
motocykl jest podobny do tego pojazdu ze zdjęcia. Dlatego też zwracam
się z uprzejmą prośbą o przesłanie fotografii w wysokiej rozdzielczości
i w kolorze – rozpoznanie cech szczególnych mojego pojazdu, oraz
niewykadrowanej, żeby mieć pewność, że na oryginalnym zdjęciu nie
znajduje się inny pojazd, którego ewentualna obecność mogłaby
zafałszować pomiar prędkości.
2. Poproszę o przesłanie dokumentu uprawniającego /nazwa instytucji i
miasto/ do użycia fotoradaru marki /nazwa marki fotoradaru/ o numerze
/numer fotoradaru/ w dniu /data zdarzenia/ na /lokalizacja
sfotografowanego zdarzenia/ lub podanie odpowiednich aktów prawnych, na
mocy których /nazwa instytucji i miasto/ dokonała pomiaru prędkości. A
także dokumentu zezwalającego /nazwa instytucji i miasto/ na prowadzenie
pomiarów w lokalizacji umiejscowienia fotoradaru przy użyciu radarowego
przyrządu kontroli prędkości, wydaną i podpisaną przez odpowiedzialnego
za ten rejon Komendanta Policji na wskazany czas kontroli (Ustawa prawo
o ruchu drogowym Dz. U. z 2005 r. nr 108, poz. 908, z późniejszymi
zmianami).
3. Poproszę o podanie dokładnego adresu umiejscowienia fotoradaru w dniu
/data zdarzenia/ na /lokalizacja sfotografowanego zdarzenia/.
4. Poproszę o przesłanie dokumentacji potwierdzającej, iż zgodnie z
przepisami prawnymi obowiązującymi od 1 lipca 2011 r. strefa pomiaru
prędkości była oznaczona znakiem D-51. a urządzenie fotoradaru było
oznaczone kolorem żółtym.
5. Poproszę o przesłanie dokumentu legalizacji wtórnej oraz
ponownej/kolejnej/okresowej urządzenia użytego w czasie pomiaru.
6. Poproszę o przesłanie dokumentacji potwierdzającej brak występowania
zakłóceń mechanicznych, elektromagnetycznych i innych mających wpływ na
dokonywanie pomiaru przez radarowy przyrząd pomiaru prędkości wydany
przez właściwy Okręgowy Urząd Miar w formie oficjalnego pisma np.
świadectwa legalizacji miejsca dokonywania pomiaru lub świadectwa
homologacji miejsca dokonywania kontroli. Prośbę swoją motywuję faktem,
iż miejsce pomiaru prędkości musi spełniać wymagania wskazane w
Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 9 listopada 2007 r. w sprawie
wymagań, którym powinny odpowiadać przyrządy do pomiaru prędkości
pojazdów w ruchu drogowym.
7. Poproszę o przesłanie informacji na temat sytuacji meteorologicznej w
dniu /data zdarzenia/ (ze szczególnym uwzględnieniem godzin /zakres
godzinowy przed i po godzinie zdarzenia/), która również ma wpływ na
wynik prowadzonego pomiaru tj. temperatury oraz wilgotności względnej
powietrza. Szczególnie ważnym czynnikiem jest wilgotność względna
powietrza, a z tego co pamiętam to /tu wymienić np. że w miesiącu kiedy
nastąpiło zdarzenie/ był dość bogaty w opady atmosferyczne, więc
istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że wilgotność względna powietrza
przekroczyła graniczną wartość 95%, a więc pomiar dokonany w wilgotności
powietrza powyżej 95% byłby nieprawidłowy.
8. W przesłanej przez Państwa dokumentacji brakuje danych
funkcjonariuszy dokonujących kontroli i/lub instalujących urządzenie
wraz z osobowym zezwoleniem do wykonywania kontroli wydanym przez KPP
(Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dn. 18
lipca 2008 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego Dz. U. z dnia 18 lipca
2008 art. 14), a zgodnie z kodeksem drogowym dokonujący kontroli ma
obowiązek okazać te dokumenty samodzielnie lub na żądanie osoby
kontrolowanej. Pomijam fakt, że wysłana do mnie korespondencja była
podpisana faksymilą, a nie oryginalnym podpisem Państwa funkcjonariusza.
Stąd prośba o przesłanie stosownych dokumentów.
9. W przesłanej przez Państwa dokumentacji brakuje również informacji o
sposobie instalacji fotoradaru oraz jego osłonie w czasie
przeprowadzenia pomiaru, czyli rodzaj gruntu, na jakim umiejscowiono
fotoradar, kącie, jaki oś fotoradaru tworzyła z osią jezdni w chwili
pomiaru. Nieprawidłowe ustawienie kąta powoduje zafałszowany pomiar
prędkości, a przez to niezachowanie urzędowego wymogu dokładności
pomiaru urządzenia. Nie znając kąta pomiaru urządzenia, nie można
ustalić rzeczywistej prędkości mierzonego pojazdu, a urządzenia radarowe
mogą pokazywać błędne dane w przypadku niezachowania wymaganego kąta
między osią fotoradaru a osią jezdni. Dlatego też proszę o przesłanie
stosownych dokumentów.
10. Czy w przesłanej przez Państwa dokumentacji prędkość
zarejestrowanego pojazdu jest już pomniejszona o błąd pomiarowy, który
dla urządzenia /nazwa fotoradaru/ wynosi +/- /podać błąd pomiarowy
urządzenia/ km/h (dla prędkości poniżej 100 km)?
11. Na jakiej podstawie prawnej /nazwa instytucji i miasto/ wystawia
wezwanie i/lub mandat karny? Proszę o podanie stosownych regulacji prawnych.
12. Uprzejmie proszę o przesłanie informacji kto jest właścicielem
fotoradaru marki /nazwa fotoradaru/ o numerze /numer fotoradaru/, a
także czy /nazwa instytucji i miasto/ sama zajmuje się obróbką zdjęć
wykonanych przez ww. fotoradar czy zleca to firmom zewnętrznym? Jeżeli
tak, to proszę o podanie danych podmiotu.
Na zakończenie pragnę zwrócić się do Pana Komendanta z prośbą o
przesłanie ww. dokumentów (podanych w punktach), dzięki którym będę mógł
rozwiać swoje wątpliwości odnośnie przesłanego mi wezwania / mandatu
karnego, a także odnośnie pojazdu oraz osoby znajdującej się na zdjęciu
z fotoradaru.
Niekompletna dokumentacja stawia pod znakiem zapytania zasadność
wskazania sprawcy wykroczenia, gdyż nie jest do końca jasnym, czy
faktycznie doszło do wykroczenia, tj. czy zarejestrowane zdarzenie
spełnia warunki określone w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki w sprawie
wymagań, którym powinny odpowiadać przyrządy do pomiaru prędkości
pojazdów w ruchu drogowym, oraz szczegółowy zakres badań i sprawdzeń
wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów
pomiarowych z dn. 9 listopada 2007 r. Proszę o przesłanie ww.
dokumentacji w ciągu 14 dni kalendarzowych od daty otrzymania
niniejszego pisma.
W przypadku braku przesłania ww. dokumentacji będę mieć podstawy do
przypuszczenia, iż /nazwa instytucji i miasto/ nie posiada ww.
dokumentów i jednocześnie, że doszło po prostu do próby wyłudzenia
grzywny w celu podreperowania budżetu Państwa gminy.
Oczekując na Państwa odpowiedź, pozostaję
Z poważaniem,
Imię i nazwisko
Jak dostaniemy takie wezwanie do zapłaty, wpłacamy w terminie (to ważne) jakąkolwiek kwotę wpisując w tytule przelewu sygnaturę. Straż Gminna nie ma wtedy możliwości prawnych aby rozpocząć postępowanie komornicze lub inną egzekucję ponieważ spłata należności się rozpoczęła (w systemie widnieje wpłata za określony mandat). Sprawdzone na sobie - od ok. roku po wpłacie niepełnej kwoty zero upomnień itp. Porada udzielona przez policjanta, który wyniósł te nowinki ze szkolenia. Jak się dostanie np. 100 zł mandatu to lepiej od razu przelać 10 zł bo będzie taniej niż korespondencja i nasz bezcenny czas.
BZIKU napisał(a):-Czy Straż Gminna ma prawo do przeprowadzania kontroli prędkości fotoradarem przenośnym w terenie zabudowanym bez oznaczeń D-51?
-Nie ma prawa
-Ale czy Sąd uzna to za powód aby nie ukarac Cie mandatem... malo prawdopodobne ale możliwe
-Nie rozumiem tego zdania?
-To oznacza, że brak oznakowania, o pomiarze nie zwalnia Ciebie ze stosowania się, do ograniczenia prędkości.
A tu dyskusja
http://forumprawne.org/prawo-wykroczen/451958-fotoradar-strazy-gminnej-w-miejscu-bez-oznakowania-d-51-a.html
W Niemczech przekroczenie limitu prędkości o 10 km/h w terenie zabudowanym grozi mandatem 15 euro (ponad 60 zł), a poza terenem zabudowanym - 10 euro (ponad 40 zł). Ale przekroczenie o 31-40 km/h limitu na terenie zabudowanym zagrożone jest już karą 160 euro (ponad 650 zł) i utratą prawa jazdy na 1 miesiąc.
Tolerancja pomiarów prędkości w Niemczech wynosi zaś tylko 3 km/h w stosunku do aut i motocykli poruszających się z prędkością do 100 km/h, a przy szybszej jeździe tolerancja pomiaru wynosi 3 proc. W Grecji mandat za przekroczenie limitu prędkości o 30 km/h wynosi 700 euro (blisko 3 tys. zł) i wiąże się z utratę prawa jazdy na pół roku.
"We Francji kierowcy legitymujący się prawem jazdy UE, a zatrzymani przy przekroczeniu dopuszczalnej prędkości o ponad 40 km/h, podlegają karze natychmiastowej konfiskaty prawa jazdy" - uprzedza Stowarzyszenia Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego. Ponowne złamanie tego samego przepisu drogowego we Francji skutkuje podwojeniem mandatu.
Słone kary grożą w UE także za inne wykroczenia. Na Węgrzech przejazd na czerwonym świetle grozi grzywną 1,5 tys. zł. W Niemczech jest zaś specjalny system kar dla kierowców, którzy jeżdżą innym kierowcom "na zderzaku", nie zachowując bezpiecznej odległości od poprzedzającego ich pojazdu. Jeśli np. przy jeździe z prędkością ponad 130 km/h będziemy jechać za innym autem w odległości mniejszej niż 1/10 naszej prędkości licznikowej (czyli np. 14 m przy jeździe z prędkością 140 km/h), policja w Niemczech może nam wlepić mandat 400 euro (ponad 1,6 tys. zł) i na 3 miesiące odebrać prawo jazdy.
W Polsce za przewożenie dziecka bez fotelika grozi mandat 150 zł. W Wielkiej Brytanii - do 500 funtów (blisko 2,5 tys. zł). W Portugalii nieprawidłowe zaparkowanie auta nocą na drodze może kosztować 1 250 euro (ponad 5 tys. zł). W Czechach standardowej wysokości mandat to równowartość do 850 zł, a najwyższe mandaty to równowartość 17 tys. zł.
Jeszcze ostrzej państwa UE karzą za jazdę po wypiciu alkoholu. Według Stowarzyszenia Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego we Francji za przekroczenie limitu zawartości alkoholu we krwi (0,5 promila dla kierowców samochodów osobowych) grozi grzywna od 135 euro (ponad 550 zł) do 4,5 tys. euro (ponad 18 tys. zł) oraz kara więzienia do 2 lat i konfiskata prawa jazdy i/lub samochodu.
kajtekjr napisał(a):(...)Swego czasu miałem 22 punkty i jakoś noga stała się lżejsza przez rok
Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości